Kuluttaja-akatemia – arkesi tueksi

Kuluttaja-akatemian koulutukset tarjoavat puolueetonta ja luotettavaa, asiantuntemukseen perustuvaa tietoa kuluttajien arjen tueksi. Tutustu koulutuksiimme ja luentotarjontaamme – ja ota rohkeasti yhteyttä, jos sinulla herää mitä tahansa kysyttävää!

Luotettavaa ja puolueetonta tietoa arjen päätösten tueksi

Valinnoillasi kuluttajana on merkitystä – todennäköisesti enemmän kuin olet ajatellutkaan! Arjen kiireen keskellä päätöksemme pohjautuvat kuitenkin usein nopeaan reagointiin tai tunteisiin sen sijaan, että pysähtyisimme harkitsemaan ja puntaroimaan vaihtoehtoja. Kuluttaja-akatemian koulutuksista saat hyödyllisiä neuvoja arjen eri kulutustilanteiden tueksi, jotta voit tehdä juuri sinulle sopivia valintoja.

Kuluttajan tai julkisten palveluiden käyttäjien, kuten potilaiden, oikeuksien tunteminen voi tuntua hankalalta. Kuluttaja-akatemian koulutuksissa haastavistakin teemoista opitaan helposti lähestyttävässä, ymmärrettävässä muodossa.

Asiallista tietoa, vaikka kuulisi useamman kerran. Tärkeää!

Kuluttajaliiton koulutuksen osallistuja

Kaikille avoimia tilaisuuksia verkossa ja ympäri Suomen

Tilaisuutemme ovat maksuttomia ja pääsääntöisesti kaikille avoimia. Alueelliset kuluttajayhdistyksemme osallistuvat paikallisten tilaisuuksien järjestämiseen kanssamme. Tilaisuutemme ovat saatavilla myös etäyhteydellä. Perinteisten luentojen ja keskustelutilaisuuksien lisäksi tarjoamme videokoulutuksia, etäluentoja, työpajoja ja asiantuntijatapaamisia etäyhteydellä. Asiantuntijamme osallistuvat mielellään myös muiden tahojen tilaisuuksiin.

Kouluttajina toimivat oman alansa asiantuntijat. Luennoillamme on mahdollisuus esittää kysymyksiä asiantuntijoillemme – oli toteutustapa sitten perinteinen luento tai webinaari, vuorovaikutteisuus on meille tärkeää.

Kuluttaja-akatemian koulutukset koetaan hyödyllisiksi

Vuonna 2019 järjestimme 51 tilaisuutta yhdessä alueellisten kuluttajayhdistystemme kanssa. Koulutuksemme tavoittivat lähes 900 kuluttajaa ympäri Suomen. Luennot saivat erittäin hyvää palautetta – kävijät antoivat luentojen arvosanaksi asteikolla 1–4 keskimäärin 3,84!

Luentotarjonta teemoittain

Alta löydät tarjoamamme luennot ja niiden kuvaukset. Toivotko luentotarjontaamme jotain tiettyä aihetta? Jätä palautetta!

Asuminen

Miten sopimukset tehdään? Olenko ikuisesti vastuussa mahdollisista virheistä? Luennolla opitaan asunto- ja kiinteistökaupoista, ja aiheita ovat mm. ostajan ja myyjän velvollisuudet sekä virheet ja vastuut.

Kuka vastaa valuvasta hanasta ja rikkinäisistä vesieristeistä? Saako väliseiniä kaataa? Saako parvekkeella tupakoida?

Luennolla kuullaan, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia asunnon omistajilla on asunto-osakeyhtiössä. Aiheita ovat mm. kunnossapitovastuun jakautuminen osakkaan ja yhtiön kesken sekä osakkaan oikeudet muutostöihin.

Mitä vuokrasopimukseen on hyvä laittaa? Pitääkö vuokrasopimus tehdä aina kirjallisesti? Miten vuokrankorotuksesta sovitaan? Mistä saan neuvoja ja apua?

Tule oppimaan neuvot, miten teet hyvän vuokrasopimuksen ja vältät yleisimmät vaaranpaikat! Luennolla opit, miten saadaan aikaan molempien osapuolten kannalta hyvä ja tasapainoinen sopimus.

Vuokrasopimus määräajaksi vai toistaiseksi? Vuokralla asumisen pelisäännöt? Vieraat, alivuokralaiset ja matkailijat vuokra-asunnossa? Tule mukaan oppimaan lisää vuokralaisten oikeuksista ja velvollisuuksista! Luennon aiheita ovat mm. vuokrasopimuksen tekeminen, irtisanominen ja purkaminen sekä takuut, korotukset ja vahingonkorvaukset.

Kuluttajan oikeudet

Tiedätkö, miten ajattelutapamme vaikuttavat kuluttamiseen? Tunnistatko, milloin ostoskäyttäytymiseesi yritetään vaikuttaa? Toimimme nimittäin joskus melko oudosti mitä tulee rahaan ja kuluttamiseen.

Päätöksemme pohjautuvat usein nopeaan reagointiin tai tunteisiin sen sijaan, että pysähtyisimme harkitsemaan ja puntaroimaan vaihtoehtoja. Yllättävän pienillä asioilla voi olla iso merkitys valinnoillemme. Lunenolla tutustumme kulutusvalintoihimme vaikuttaviin tekijöihin ja tarjoamme niihin vastalääkkeitä, eli keinoja tehdä parempia valintoja.

Tunnetko oikeutesi ja velvollisuutesi kuluttajana?

Uusia palveluita ja tuotteita tulee markkinoille päivittäin – eikä kaikilla toimijoilla ole puhtaita jauhoja pussissa. Valppaalta kuluttajalta vaaditaankin nykyisin yhä enemmän erilaista tietoa ja taitoa. Tule luennolle kuulemaan kuluttajansuojasta ja oppimaan kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista!

Mitä kuluttajan tulisi tietää suoramarkkinoinnista? Mitkä ovat kuluttajan oikeudet suoramarkkinoinnissa? Entä miten pääset eroon suoramarkkinoinnista?

Tule mukaan Kuluttajaliiton uutuuswebinaariin! Perehdymme suoramarkkinointiin, siihen liittyviin tietosuojanäkökulmiin ja keinoihin, joilla suoramarkkinoinnissa pyritään vaikuttamaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Opit muun muassa tunnistamaan suoramarkkinointiin liittyvät oikeutesi.

Nettihuijaukset

Nettirakkaita ja perintöjä rapakon takaa? Euron puhelimia ja ihmetuotteita? Ilmainen näyte vai tilausansa? Luennolla kuulet, miten tunnistat digihuijaukset ja pidät tietosi turvassa. Opastamme digihuijausten välttämisessä ja kerromme miten toimia, jos joutuu huijauksen uhriksi. Kuulet myös, miten auttaa huijattua läheistä.

Onko tarjous liian hyvä ollakseen totta? Ovatko luottokorttisi tiedot turvassa? Painostetaanko sinua tekemään nopea ostopäätös? Nettikauppahuijauksista kertovalla luennolla opit, miten tunnistat nettikauppapetokset ja vältyt rahan menetykseltä. Tiedät myös miten toimia, jos joudut huijauksen kohteeksi.

Pyydettiinkö tunnuslukujasi tai salasanaasi? Erotatko aidot linkit ja huijaussivustot? Luennon jälkeen tunnistat tietojenkalastelun. Lisäksi tiedät, miten pidät tietosi turvassa ja miten toimia, jos joudut huijauksen kohteeksi.
Luennoitsija: Kuluttajaliiton projektikoordinaattori Jaana Savolainen.

Saitko viestin hämärältä hurmurilta tai viekkaalta viettelijältä? Onko edessä vuosisadan rakkaustarina vai petollinen rahastus? Romanssihuijausluennolla kuulet, miten tunnistat romanssihuijauksen ja vältyt pettymykseltä ja rahan menetykseltä. Opit myös miten toimia, jos joudut huijauksen kohteeksi.

Kilahtiko puhelimeesi outo viesti? Tunnistatko tekstiviestihuijauksen? Täyttyykö sähköpostisi euron puhelimista ja ihmetuotteista? Saitko laskun tilauksesta, jota et ole tehnyt? Luennolla opit tunnistamaan huijausviestit ja roskapostin sekä tiedät, miten toimia kohdatessasi huijauksen.

Sijoititko rahaa osakkeisiin tai rahastoihin, joita ei ollut olemassa? Tiedätkö, miten toimia, jos tulet huijatuksi? Koulutuksessa opit tunnistamaan sijoitushuijauksia ja välttämään niitä.

Oman talouden hallinta

Onko mobiilipankissa maksaminen vielä vähän vierasta? Tunnetko muut uudet maksutavat?

Maksamisen tavat monipuolistuvat. On verkkopankkia, e-laskua, lähimaksua, verkkomaksuja ja mobiilimaksamista puhelimella. Tule kuulemaan erilaisista maksutavoista ja siitä, kuinka käytät niitä turvallisesti!

Luennolla käsitellään laskujen maksamista, velan syntymistä ja sen lyhentämistä sekä ongelmatilanteiden hoitoa. Luennolla saa perustiedot mm. velan syntymisestä, eräpäivän siirrosta ja uudesta maksusuunnitelmasta, maksamatta jääneistä laskuista (maksumuistutus, perintä, ulosotto), maksuhäiriömerkinnästä sekä velkajärjestelystä.

Vastuullinen kuluttaminen

Millaisen jäljen jätämme maapallolle? Mistä suomalaisten hiilijalanjälki muodostuu ja miten voimme pienentää sitä arjen päätöksillä? Aihetta lähestytään neljän teeman kautta: asuminen ja energia, liikkuminen, ruoka sekä muu kulutus ja palvelut. Käytännön vinkkien avulla pääset miettimään omaa arkeasi ja kulutustasi kestävän kehityksen näkökulmasta.

Luento on joissakin tapauksissa saatavilla ainoastaan etäyhteydellä.

Muovi on noussut kuumaksi puheenaiheeksi. Yhä useampi miettii miten vähentää muovia arjessaan ja kuinka lajitella muovia oikein. Tule luennollemme kuulemaan asiantuntijan vinkkejä muovin kulutuksen vähentämiseen! Samalla saat käytännön neuvoja muovin lajitteluun ja kierrättämiseen.

Muita luentokonsepteja
Ruoka- ja ravitsemusaiheisia luentoja voit kysyä toimistoltamme. Näiden tilauksesta sovitaan tapauskohtaisesti.

Luennon järjestäminen ja yhteydenotot

Kerromme mielellämme lisää luennoistamme. Ota yhteyttä!

Henna Sahlberg

Järjestökoordinaattori

Yhteydenotot liittyen Kuluttaja-akatemian koulutuksiin ja tilaisuuksien järjestämiseen

Jaana Savolainen

Projektityöntekijä, Huijarit kuriin! -hanke

Yhteydenotot nettihuijauksiin liittyvistä koulutuksista voit ohjata myös suoraan Jaanalle, joka työskentelee Huijarit kuriin! -hankkeessamme

Palkansaajasäätiö on tukenut Kuluttaja-akatemian konseptin perustamista.

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin