Kuluttaja-akatemian koulutukset tarjoavat puolueetonta ja luotettavaa, asiantuntemukseen perustuvaa tietoa kuluttajien arjen tueksi. Tutustu koulutuksiimme ja luentotarjontaamme – ja ota rohkeasti yhteyttä, jos sinulla herää mitä tahansa kysyttävää!

Luotettavaa ja puolueetonta tietoa arjen päätösten tueksi

Valinnoillasi kuluttajana on merkitystä – todennäköisesti enemmän kuin olet ajatellutkaan! Arjen kiireen keskellä päätöksemme pohjautuvat kuitenkin usein nopeaan reagointiin tai tunteisiin sen sijaan, että pysähtyisimme harkitsemaan ja puntaroimaan vaihtoehtoja. Kuluttaja-akatemian koulutuksista saat hyödyllisiä neuvoja arjen eri kulutustilanteiden tueksi, jotta voit tehdä juuri sinulle sopivia valintoja.

Kuluttajan tai julkisten palveluiden käyttäjien, kuten potilaiden, oikeuksien tunteminen voi tuntua hankalalta. Kuluttaja-akatemian koulutuksissa haastavistakin teemoista opitaan helposti lähestyttävässä, ymmärrettävässä muodossa.

Asiallista tietoa, vaikka kuulisi useamman kerran. Tärkeää!

Kuluttajaliiton koulutuksen osallistuja

Kaikille avoimia tilaisuuksia verkossa ja ympäri Suomen

Tilaisuutemme ovat maksuttomia ja pääsääntöisesti kaikille avoimia. Alueelliset kuluttajayhdistyksemme osallistuvat paikallisten tilaisuuksien järjestämiseen kanssamme. Perinteisten luentojen ja keskustelutilaisuuksien lisäksi tarjoamme videokoulutuksia, etäluentoja, työpajoja ja asiantuntijatapaamisia etäyhteydellä. Asiantuntijamme osallistuvat mielellään myös muiden tahojen tilaisuuksiin.

Kouluttajina toimivat oman alansa asiantuntijat. Luennoillamme on mahdollisuus esittää kysymyksiä asiantuntijoillemme – oli toteutustapa sitten perinteinen luento tai webinaari, vuorovaikutteisuus on meille tärkeää.

Luentotarjonta teemoittain

Alta löydät tarjoamamme luennot ja niiden kuvaukset. Toivotko luentotarjontaamme jotain tiettyä aihetta? Jätä palautetta!

Luentojen kesto kysymyksineen on noin 1,5 tuntia. Tietoiskujen pituus on 30–45 minuuttia.

Asuminen

Asumisluennot uudistuvat ja päivittyvät vuoden 2024 aikana.

Joka puolella kannustetaan nyt säästämään sähköä. Lehdet, netti ja some ovat täynnä vinkkejä, joilla vähentää sähkön kulutusta asumisessa. Mistä vinkeistä on oikeasti hyötyä? Ovatko kaikki vinkit turvallisia ja järkeviä vai voiko niistä olla jopa haittaa?

Käymme läpi myös erilaisia sähkösopimuksia ja sähkön kilpailuttamista. Opit myös, millaisia sähkötukia on saatavilla sekä mitkä niistä tulevat automaattisesti ja mitkä edellyttävät oma-aloitteisuutta.

Aihetta tarkastellaan erityisesti asumisen ja asukkaiden näkökulmasta. Luento sopii kaikille taloyhtiössä asuville ja toimiville, olit sitten asunnon omistaja, vuokralainen tai taloyhtiön hallituksen jäsen. Myös omakotitalossa asuville on luvassa vinkkejä sähkön säästämiseen.

Kuka vastaa valuvasta hanasta ja rikkinäisistä vesieristeistä? Saako väliseiniä kaataa? Saako parvekkeella tupakoida?

Luennolla kuullaan, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia asunnon omistajilla on asunto-osakeyhtiössä. Aiheita ovat mm. kunnossapitovastuun jakautuminen osakkaan ja yhtiön kesken sekä osakkaan oikeudet muutostöihin.

Lemmikit ovat osa perhettä ja normaalia asumista. Lemmikit herättävät kuitenkin usein kysymyksiä esimerkiksi kerrostaloissa ja rivitaloissa asuttaessa. Myös korvausvastuu voi mietityttää silloin, kun lemmikki aiheuttaa vahingon.

Luennolla pohdimme Kuluttajaliiton juristin johdolla, miten lemmikkien aiheuttamia ongelmia voi ennakoida ja ennaltaehkäistä. Käymme läpi mielenkiintoisia esimerkkejä oikeuden ratkaisuista.

Taloyhtiössä korjausvastuu jakautuu taloyhtiön ja osakkaiden kesken, mutta miten? Vastaako korjauksesta ja sen kustannuksista aina sama taho – entä miten vaikkapa vahingonkorvausvastuu liittyy kuvioon?

Tule tutustumaan taloyhtiön korjausvastuuseen Kuluttajaliiton juristin johdolla! Opit perustiedot aiheesta ja kuulet mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, millaisia riitoja oikeudessa on ratkaistu korjausvastuusta.

Kun tiedät, kuka vastaa korjauksesta, pystyt välttämään hankalia ja pahimmassa tapauksia kalliita riitoja ja erimielisyyksiä. Luento sopii kaikille taloyhtiön osakkeenomistajille tai taloyhtiössä toimiville.

Mitä vuokrasopimukseen on hyvä laittaa? Pitääkö vuokrasopimus tehdä aina kirjallisesti? Miten vuokrankorotuksesta sovitaan? Mistä saan neuvoja ja apua?

Tule oppimaan neuvot, miten teet hyvän vuokrasopimuksen ja vältät yleisimmät vaaranpaikat! Luennolla opit, miten saadaan aikaan molempien osapuolten kannalta hyvä ja tasapainoinen sopimus.

Taloyhtiön yhtiökokouksessa keskustellaan ja päätetään kaikkia asukkaita ja osakkaita koskevista asioista. Etenkin remonttipäätöksissä puhutaan huomattavista rahasummista.

Yhtiökokoukseen osallistuminen on parhaita keinoja vaikuttaa taloyhtiön asioihin ja ratkoa ongelmia. Yhtiökokous tekee päätökset taloyhtiössä. Siellä päätetään muun muassa vastikkeen määrästä ja isoista korjaushankkeista sekä valitaan taloyhtiön hallitus.

Miksi yhtiökokoukseen kannattaa osallistua? Miten yksittäinen asukas voi vaikuttaa taloyhtiön asioihin yhtiökokouksessa? Kuinka kokouksessa menetellään ja mitä sääntöjä on huomioitava? Tule kuulemaan Kuluttajaliiton juristin neuvot!

Koulutuksessa saat varmuutta yhtiökokoukseen osallistumiseen ja käytännön vinkkejä, miten vaikuttaa yhtiökokouksessa. Koulutus on suunnattu erityisesti asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajille, jotka ovat ensimmäisiä kertoja mukana yhtiökokouksessa tai osallistumassa ensikertaa.

Yhtiökokoukseen osallistuminen on osakkaalle parhaita keinoja vaikuttaa taloyhtiön asioihin ja ratkoa ongelmia. Yhtiökokous tekee tärkeimmät päätökset taloyhtiössä. Kokouksessa keskustellaan ja päätetään kaikkia asukkaita ja osakkaita koskevista asioista. Etenkin remonttipäätöksissä puhutaan huomattavista rahasummista.

Herättikö yhtiökokous enemmän kysymyksiä kuin vastauksia? Jäikö kysymyksesi vaille vastausta tai oletko tyytymätön päätökseen? Saitko liian vähän tietoa siitä, mitä yhtiökokouksessa päätettiin?

Tule oppimaan taloyhtiön osakkaan oikeuksista yhtiökokouksessa! Käymme läpi muun muassa, millaisia kysymyksiä osakkaalla on oikeus esittää kokouksessa ja mitä asiakirjoja osakkailla on oikeus nähdä yhtiökokouksessa.

Vuokrasopimus määräajaksi vai toistaiseksi? Vuokralla asumisen pelisäännöt? Vieraat, alivuokralaiset ja matkailijat vuokra-asunnossa? Tule mukaan oppimaan lisää vuokralaisten oikeuksista ja velvollisuuksista! Luennon aiheita ovat mm. vuokrasopimuksen tekeminen, irtisanominen ja purkaminen sekä takuut, korotukset ja vahingonkorvaukset.

Kuluttajan oikeudet

Tiedätkö, miten ajattelutapamme vaikuttavat kuluttamiseen? Tunnistatko, milloin ostoskäyttäytymiseesi yritetään vaikuttaa? Toimimme nimittäin joskus melko oudosti mitä tulee rahaan ja kuluttamiseen.

Päätöksemme pohjautuvat usein nopeaan reagointiin tai tunteisiin sen sijaan, että pysähtyisimme harkitsemaan ja puntaroimaan vaihtoehtoja. Yllättävän pienillä asioilla voi olla iso merkitys valinnoillemme. Lunenolla tutustumme kulutusvalintoihimme vaikuttaviin tekijöihin ja tarjoamme niihin vastalääkkeitä, eli keinoja tehdä parempia valintoja.

Tunnetko oikeutesi ja velvollisuutesi kuluttajana?

Uusia palveluita ja tuotteita tulee markkinoille päivittäin – eikä kaikilla toimijoilla ole puhtaita jauhoja pussissa. Valppaalta kuluttajalta vaaditaankin nykyisin yhä enemmän erilaista tietoa ja taitoa. Tule luennolle kuulemaan kuluttajansuojasta ja oppimaan kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista!

Mitä kuluttajan tulisi tietää suoramarkkinoinnista? Mitkä ovat kuluttajan oikeudet suoramarkkinoinnissa? Entä miten pääset eroon suoramarkkinoinnista?

Tule mukaan Kuluttajaliiton uutuuswebinaariin! Perehdymme suoramarkkinointiin, siihen liittyviin tietosuojanäkökulmiin ja keinoihin, joilla suoramarkkinoinnissa pyritään vaikuttamaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Opit muun muassa tunnistamaan suoramarkkinointiin liittyvät oikeutesi.

Nettihuijaukset ja digiaiheet

Mistä tietää, onko verkkokauppa luotettava? Saitko oudon tekstiviestin pankin tai postin nimissä? Paikallinen kauppa lähetti viestin arvontavoitosta sähköpostiin – mitä pitäisi tehdä?

Luennolla käymme esimerkkien avulla läpi ajankohtaisia netti- ja puhelinhuijauksia ja niiden tunnusmerkkejä. Opit tunnistamaan huijauksia ja tiedät mitä tehdä, jos joudut huijarin virittämään ansaan.

Huijausten tunnistamisesta on saatavilla luento myös ruotsiksi nimellä Vem lurar oss och hur?

Mistä tietää, onko verkkokauppa luotettava? Tiedätkö, miten valeverkkokaupan tunnistaa? Kannattaako ostokset maksaa luottokortilla, pankkikortilla vai laskulla?

Luennolla opit tunnistamaan huijauksia ja tiedät mitä tehdä, jos joudut huijarin virittämään ansaan. Näet esimerkkejä muun muassa valeverkkokaupoista ja saat käytännön vinkkejä turvallisiin verkko-ostoksiin.

Kuulet myös maksamisen turvallisuudesta ja saat toimintaohjeet siihen, jos omalla pankkitilillä on tapahtunut maksuja, joita et ole itse tehnyt. Saat vinkkejä erityisesti turvalliseen maksamiseen verkossa.

Tule kuulemaan erilaisista maksutavoista ja siitä, kuinka käytät niitä turvallisesti! Luennolla käsitellään eri maksutapojen turvallisuutta, emmekä perehdy esimerkiksi verkkopankin käyttöön askel askeleelta tai pankkikohtaisiin ohjeistuksiin.

Palveluita tarjotaan yhä enemmän digitaalisesti, eli verkossa ja erilaisten mobiilisovellusten kautta. Perinteinen asiointi muuttuu kiihtyvään tahtiin, mikä tuo haasteita arkeen. Erilaisia toimipisteitä vähennetään, aukioloaikoja karsitaan ja palvelumaksut nousevat. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tai halua hyödyntää digitaalisia palveluita.

Luennolla käydään läpi asiointitapoja ja mahdollisuuksia välttämättömissä palveluissa ilman internetiä. Pitääkö kaikkialla voida maksaa käteisellä? Miten asiakaspelvelunumeron hinta tulee olla saatavilla? Saat vinkkejä muun muassa siihen, miten on kätevintä maksaa lasku ilman verkkopankkia, kuinka paljon puhelinasioinnista saa veloittaa ja saako palvelunumeroon jonottaminen maksaa. Entä mitä tehdä, jos tarvitaankin toisen puolesta asiointia? 

Oman talouden hallinta

Nousevat hinnat kiristävät monen kukkaronnyörejä. Sopimuksen kilpailuttaminen on usein esitetty säästövinkki, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten sopimus kilpailutetaan? Liittyykö kilpailuttamiseen riskejä tai virheen vaaroja?

Kuulostaako kaikki tämä työläältä? Tule oppimaan kilpailuttamisen perusteet lyhyessä ja ytimekkäässä tietoiskussa!

Tietoiskun jälkeen tiedät, mistä lähteä liikkeelle ja miten arvioida, mitä sopimuksia sinun kannattaa kilpailuttaa – ja missä tilanteissa kilpailuttaminen ei välttämättä kannata.

Onko mobiilipankissa maksaminen vielä vähän vierasta? Tunnetko erilaiset maksutavat?

Maksamisen tavat monipuolistuvat. On verkkopankkia, e-laskua, lähimaksua ja mobiilimaksamista eri sovellusten kautta. Luennolla tutustumme erilaisiin maksamisen vaihtoehtoihin ja siihen, millaisia digitaalisia pankkipalveluita on saatavilla. Kuulet myös, minkälaisia vaihtoehtoja digitaalisille maksutavoille löytyy ja mistä saat lisätukea, jos uudet pankkipalvelut tuottavat haasteita.

Käymme läpi, miten maksaminen on kaupan kassalla muuttunut ja mitä on hyvä tietää käteisellä maksamisesta, korttimaksamisesta ja esimerkiksi korttien lähimaksuista. Opit myös maksamisen turvallisuudesta ja saat toimintaohjeet siihen, jos omalla pankkitilillä on tapahtunut maksuja, joita et ole itse tehnyt.

Tule kuulemaan erilaisista maksutavoista ja siitä, kuinka käytät niitä turvallisesti! Luennolla käsitellään eri maksutapojen turvallisuutta, emmekä perehdy esimerkiksi verkkopankin käyttöön askel askeleelta tai pankkikohtaisiin ohjeistuksiin.

Laskupino kasvaa, ja jostain pitäisi vielä säästää. Monen talous on nyt tiukilla nousevien hintojen takia.

Asuminen, laskujen maksu, taloussuunnitelma, ruokamenot, säästövinkit… Tule kanssamme pohtimaan, miten rahat riittäisivät parhaiten!

Luennolla kuulet vinkkejä muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Mitä tehdä, kun huomaat ettet pysty maksamaan laskua? Mitä siitä voi seurata?
  • Mitä, jos huomaat etteivät rahat riitä vuokraan tai asunnon vastikkeeseen?
  • Miten voit säästää asumismenoissa?
  • Kenelle toimeentulotuki on tarkoitettu? Mitä muita tukia on olemassa?
  • Mitä tehdä, jos rahat eivät riitä terveydenhuollon maksuihin?
  • Voiko sopimuksia kilpailuttamalla säästää rahaa ja miten se tehdään?

Sote-palvelut

Mitkä ovat potilaan oikeudet? Potilasoikeuskoulutuksessa tarkastelemme potilaan oikeuksia käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi. Luennon jälkeen tunnet potilaan keskeisimmät oikeudet ja osaat pitää paremmin huolta oikeuksistasi potilaana.

Opit muun muassa:

  • Mitä potilaan itsemääräämisoikeus tarkoittaa
  • Mitä tietoa potilaalla on oikeus saada hoitavalta henkilökunnalta
  • Mitä potilas voi tehdä, jos hoitokäynti ei suju toivotulla tavalla
  • Mitä jokaisen kansalaisen tulisi tietää palveluseteleistä

Saitko palvelusetelin, mutta et tiedä kuinka sen kanssa tulisi toimia? Saako palvelusetelistä kieltäytyä? Tuleeko sinunkin kuntasi myöntää palveluseteli fysioterapiaan, jos sellainen on tarjolla naapurikunnassa?

Luennolla opit, mikä palveluseteli tarkalleen ottaen on ja mitä sen käytöstä tulee tietää.

Useista julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista veloitetaan asiakasmaksu. Kaikilla ei ole kuitenkaan varaa maksaa asiakasmaksua ja terveydenhuollon lainsäädännössä suojellaan vähävaraista kansalaista näiden tilanteiden varalta. Haasteena on kuitenkin ollut, että lainsäädäntö on ollut huonosti tunnettu. Tämän seurauksena sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja on siirtynyt perintään ja ulosottoon, mikä aiheuttaa potilaille pitkän ajan taloudellisia seurauksia.

Luennolla kuulet vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin:

  • Mikä on asiakasmaksujen maksukatto?
  • Mitä potilas voi tehdä silloin, kun hänellä ei ole varaa maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksua?
  • Milloin potilaalla on oikeus hakea kunnalta asiakasmaksujen alentamista terveydenhuollossa ja miten se konkreettisesti tapahtuu?
  • Miten potilasta suojellaan taloudellisesti silloin, kun hän käyttää palveluseteliä?

Sote-palvelujen käyttöön ja sairastamisen kustannuksiin liittyvät maksukatot ovat monille vieraita ja sekavia. Esimerkiksi useista julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista veloitetaan asiakasmaksu, joita rajataan maksukatolla.

Asiakasmaksuissa, matkakorvauksissa ja lääkekustannuksissa on omat maksukattonsa, joista on hyvä olla tietoinen.

Tietoiskussa käymme läpi, mitä jokaisen tulisi tietää maksukatoista. Pureudumme aiheeseen käytännönläheisesti Kuluttajaliiton potilaan oikeuksien asiantuntijan johdolla.

Vuodenvaihde nollasi asiakasmaksujen maksukaton. Alkuvuosi on monelle sote-asiakkaalle taloudellisesti haastavaa aikaa. Tiedätkö esimerkiksi, miten asiakasmaksujen alentamista voi hakea hyvinvointialueelta?

Useista julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista veloitetaan asiakasmaksu. Kaikilla ei ole kuitenkaan varaa maksaa asiakasmaksua ja lainsäädännössä suojellaan vähävaraista kansalaista näiden tilanteiden varalta. Lainsäädäntö on ollut kuitenkin huonosti tunnettua. Soten asiakasmaksuja on siirtynyt runsaasti perintään ja ulosottoon.

Tervetuloa tutustumaan asiakkaan taloudellisiin oikeuksiin Kuluttajaliiton potilaan oikeuksien asiantuntijanjohdatuksella!

Vastuullinen kuluttaminen

Kuluttajat haluavat vaikuttaa omilla ostopäätöksillään ja moni haluaisi valita kestävästi tuotettuja tuotteita. Kuitenkin jopa 81 % kuluttajista pitää vaikeana tunnistaa, millaiset tuotteet tai palvelut ovat ympäristön kannalta kestäviä.

Millaiset merkinnät auttaisivat kuluttajia valitsemaan aidosti vastuullisemman tuotteen? Mitä kuluttajat toivovat ympäristöväittämiltä ja -merkinnöiltä? Mitä viherpesu tarkoittaa ja miten voi huomata milloin on kyse viherpesusta?

Tule kuulemaan käytännön vinkkejä kestävämmistä kulutusvalinnoista! Käymme läpi myös, mitä on tekeillä lainsäädännössä tuotteiden ja palveluiden aidon vastuullisuuden parantamiseksi.

Muita luentokonsepteja
Ruoka- ja ravitsemusaiheisia luentoja voit kysyä toimistoltamme. Näiden tilauksesta sovitaan tapauskohtaisesti.


Luennon järjestäminen ja yhteydenotot

Kerromme mielellämme lisää luennoistamme. Ota yhteyttä!

Henna Sahlberg

Järjestökoordinaattori

Yhteydenotot liittyen Kuluttaja-akatemian koulutuksiin ja tilaisuuksien järjestämiseen

Palkansaajasäätiö on tukenut Kuluttaja-akatemian konseptin perustamista.