Viidennes (20 %) Kuluttajaliiton kyselyyn vastanneista arvioi oman kotitaloutensa pelivaran olevan tällä hetkellä nolla euroa elinkustannusten noustessa. Kuluttajaliitto kysyi kuluttajilta, kuinka paljon kotitalouden kuukausittaiset menot voisivat nousta ilman, että kotitalous joutuu taloudelliseen ahdinkoon. Yksinhuoltajat ja yksinasuvat kertoivat muita useammin, että maksuvaraa kustannusten nousuun ei ole enää lainkaan.

Liki puolessa (47 %) suomalaisista kotitalouksista pelivara elinkustannusten nousuun on nollasta enintään 100 euroon, selviää Kuluttajaliiton tuoreesta kyselystä (N = 1090).

Taloudelliset haasteet korostuvat erityisesti yksinhuoltajilla, joista jopa 31 % kertoi, ettei heillä ole lainkaan maksuvaraa ilman taloudellisen ahdingon vaaraa. Elinkustannusten nousu tuntuu myös yksinasuvilla, joista joka neljännes (25 %) ilmoitti, että pelivaraa omassa taloudessa ei enää ole.

”Kuluttajaliitto on erittäin huolissaan niistä kotitalouksista, joilla ei ole lainkaan tai hyvin pieni taloudellinen liikkumavara elinkustannusten noustessa”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

”Jo nyt esimerkiksi maksamattomat sähkölaskut näkyvät maksuhäiriömerkintöjen määrässä”, Beurling-Pomoell jatkaa, viitaten Asiakastiedon viimeisimpiin tilastoihin. ”Maksamattomista sähkölaskuista aiheutuneiden maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvanut tämän vuoden aikana jo 18 prosentilla, vaikka lämmityskausi on vasta alkamassa.”

”Yhteiskunnan on varmistettava, että kaikkien kuluttajien elämän perustarpeet, kuten ruoka, lääkkeet ja lämmitys voidaan turvata riittävällä tasolla myös tulevana talvena”, Beurling-Pomoell vaatii. ”Ketään ei saa jättää yksin.”

Kuluttajaliitto muistuttaa, että mikäli kuluttajalla ei ole varaa elämälle välttämättömiin perusasioihin, kuten ruokaan, lääkkeisiin tai lämmitykseen, on otettava välittömästi yhteyttä oman kunnan tai vuodenvaihteen jälkeen hyvinvointialueen sosiaalitoimeen tilanteen selvittämiseksi.

Kuluttajaliiton tilauksesta kyselyn toteutti Aula Research. Kyselyyn vastasi yhteensä 1090 henkilöä ympäri Suomen ja otos edustaa täysi-ikäisiä suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan painotettuna sekä maakunnan mukaan kiintiöitynä. Kysely toteutettiin aikavälillä 6.9.–21.9.2022 sähköisenä kyselynä.