Monen lainan korko voi pahimmillaan jopa tuplaantua 1.10.2021 alkaen, kun vakuudettomien kuluttajaluottojen, eli myös ns. pikavippien, väliaikainen alempi 10 prosentin korkokatto päättyi syyskuun lopussa. Tämä voi tarkoittaa muutoksia monen lainanottajan maksueriin. Kuluttajaliitto vaatii vakuudettomien kuluttajaluottojen korkokaton pysyvää alentamista sekä rajoituksia luottojen markkinointiin.

Lainan korko voi nousta väliaikaisen korkokaton päätyttyä 30.9.2021 luottoehdoissa sovitun mukaisesti. ”Nyt kannattaa tarkistaa omasta lainasopimuksesta maininta korosta. Mikäli sopimusehdoissa sovittu korko on yli 10 prosenttia, lainan kulut mitä luultavimmin nousevat”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Lokakuun alusta alkaen lainan korkokatto saa lain mukaan olla enintään 20 prosenttia.

”Vakuudettomien kuluttajaluottojen väliaikainen kymmenen prosentin korkokatto tulisi muuttaa pysyväksi lainsäädännöksi”, Beurling-Pomoell sanoo ja jatkaa: ”Usein vaihtuva korkokatto myös hämmentää kuluttajia”.

Kun pandemiasta johtuvasta, pikavippien väliaikaisesta alemmasta 10 prosentin korkokatosta päätettiin eduskunnassa viime vuonna, sääntelyn vastustajat pelkäsivät, että pienituloiset mutta maksukykyiset kuluttajat jäisivät ilman tarvitsemiaan pikavippejä. ”Näkemyksemme mukaan vakuudettoman lainan saanti ei ole kuitenkaan merkittävästi vaikeutunut edes pienituloisten kuluttajien keskuudessa”, Beurling-Pomoell sanoo viitaten Kuluttajaliiton vastikään teettämään selvitykseen.

Selvityksen mukaan vakuudetonta luottoa hakeneista vastaajista (n = 382) vain 11 % ilmoitti, että luottoa ei ollut lainkaan myönnetty. ”Näiden tapausten takana voi olla se, ettei lainanhakijalla arvioitu olevan tarvittavaa maksukykyä, jolloin luottoa ei lain mukaan ole saanut myöntää edes ennen väliaikaista korkokattoa”, Beurling-Pomoell kommentoi. 68 % vastaajista, jotka olivat hakeneet vakuudetonta kuluttajaluottoa sekä ennen että jälkeen 1.7.2020 arvioi, ettei luoton saanti ole vaikeutunut viime vuoden heinäkuun alun jälkeen (n = 106). Muiden kuin pankkien myöntämää luottoa hakeneissa ja saaneissa korostuivat tulosten perusteella pienituloisimmat vastaajat.

Lokakuusta alkaen myös pikavippien väliaikainen suoramarkkinointikielto poistuu. Kuluttajaliitto on pitkään vaatinut rajoituksia luottojen mainostamiseen erilaisia mielikuvia ja iskulauseita hyödyntämällä. ”Mielikuvat korostavat lainan ottamisen helppoutta ja pahimmillaan luovat jopa aivan uusia käyttökohteita lainarahalle”, Beurling-Pomoell huomauttaa. ”Lainan saamisen nopeus tai vaivattomuus eivät ole hyviä syitä hankkia luottoa, vaan sen ottamista tulisi harkita tarkasti.”

Kuluttajaliiton selvityksen mukaan (n = 1817) vastaajista valtaosa (85 %) kannatti rajoituksia vakuudettomien kuluttajaluottojen markkinointiin. Ensisijaisena keinona markkinoinnin kieltoa kokonaan kannatti 31 % vastaajista, mielikuvamarkkinoinnin rajoittamista 45 % vastaajista ja 9 % rajoittaisi mainontaa esimerkiksi rajaamalla mainonnan kellonaikoja tai kanavia. Vain 5 % ei rajoittaisi markkinointia lainkaan. Vielä kireämmän sääntelyn kannalla olivat vuoden sisällä vakuudetonta luottoa hakeneet. Heistä jopa 51 % kannatti rajoituksia lainojen mielikuvamarkkinointiin.