Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. ”On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä”, painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Oikeusministeriön asiaa käsitelleen työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen jättänyt Kuluttajaliitto korostaa, että aika puuttua kuluttajia häiritsevään puhelinmyyntiin on käsillä juuri nyt. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto jätti työryhmän mietintöön eriävän mielipiteen.

”Kuluttajien tahto on selvä, he eivät halua vastaanottaa myyntiyrityksiä puhelimitse”, Beurling-Pomoell toteaa. Väitettä tukevat muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Kuluttajaliiton selvitykset. Myös suuri osa elokuun lopussa päättyneen lausuntokierroksen lausunnonantajista puoltaa kiristysten tarvetta.

Työryhmän mietinnössä esitetty lopputulos on selkeästi vastoin hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan: ”Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”. ”Emme näe, että työryhmässä olisi esitetty riittävän vakuuttavasti, miksi hallitusohjelmakirjauksesta tulisi luopua täysin puhelinmyynnin osalta”, ihmettelee Beurling-Pomoell.

Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan puhelinmyyntiä koskien tulisi ensisijaisesti ottaa käyttöön ns. opt-in -malli, jossa puhelinmyyntiä saisi lain mukaan kohdistaa vain ennakkohyväksynnän antaneille kuluttajille.

Toissijaisesti liitto kannattaa nykyisen ns. opt-out -mallin eli markkinointikieltorekisterin viemistä viranomaisen ylläpitämäksi ja sen lisäksi ns. prefiksin käyttöönoton selvittämistä. Prefiksin avulla kuluttajan on mahdollista tunnistaa puhelinmyyjä puhelimen näytöltä jo ennen puheluun vastaamista. Mietinnössä toissijaisesti ehdotettu kirjallinen vahvistus on kannatettava parannus nykyiseen tilanteeseen, muttei keinona vielä yksin riittävä. Kirjallisen vahvistuksen yhteyteen tulisi säätää erikseen myös harkinta-ajasta, jolloin kuluttajan olisi tosiasiallisesti mahdollista harkita tarjousta ja verrata tuotetta muihin vastaaviin.

”Kuluttajien edustajana vetoamme oikeusministeri Anna-Maja Henrikssoniin, jotta sääntelyesityksen virkamiesvalmistelussa kuluttajannäkökulmaa vahvistetaan tuntuvasti ja hallitusohjelman hengen mukaisesti”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoell.

Oikeusministeriön asettaman työryhmän työ puhelin- ja kotimyynnin sääntelyn uudistustarpeiden parissa on päättynyt kesällä, ja aiheesta järjestettiin elokuussa päättynyt lausuntokierros. Tämän jälkeen valmistelua jatketaan oikeusministeriössä ja alustavan aikataulun mukaan asia on tarkoitus esitellä eduskunnalle vielä tämän vuoden puolella.

Kuluttajaliitto on koonnut sivuilleen lisätietoa aiheesta: www.kuluttajaliitto.fi/puhelinjakotimyynti