Kuluttajayhdistyksen kynästä -osiossa Kuluttajaliiton kuluttajayhdistykset nostavat esiin oman alueensa ajankohtaisia teemoja. Kirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja.

Kerron nyt tositarinan, jossa haurasta ja arkaa vanhusta heitellään paikasta paikkaan kuin rukkasta.

Olipa kerran hyvin iäkäs henkilö, joka asui yksin. Kyseiselle henkilölle luvattiin alkuvuodesta 2020 päivittäistä kotihoitoa kaupungin toimesta, sillä hän ei enää pärjännyt yksin kotonaan. Pikaiset kotikäynnit eivät paljon auttaneet ja hoitajat vaihtuivat niin usein, että henkilö totesi leikkimielisesti asuvansa rautatieasemalla. Loppukeväästä 2020 henkilö kaatui pahasti ja hänet vietiin Haartmanin sairaalaan ommeltavaksi ja sieltä Laakson sairaalaan. Viikon sairaalajakson jälkeen hänet lähetettiin kotiin sellaisten sänkytukien kanssa, jotka eivät edes sopineet hänen vuoteeseensa.

Tätä Bermudan vaarallista kolmiota toistettiin sitten koko kesä. Elokuussa henkilö joutui taas sairaalaan ja viikon jälkeen hänet lähetettiin rullatuolin kera kotiin kotihoidon ja sukulaisten varoituksista huolimatta. Seuraavana aamuna kotihoito löysi hänet sängyn alta, minkä jälkeen henkilöä pompoteltiin taas kohtuuttomasti sairaalasta toiseen. Vasta syyskuun alussa Helsingin sosiaali- ja terveyssektori totesi, että henkilö tarvitsee ympärivuotista hoivaa. Onneksi pieni hoitokoti löytyi pari viikkoa myöhemmin.

Neljä kuukautta turhautumista ja tyhjäkäyntiä, inhimillistä kärsimystä sekä yhteiskunnalle ja yksilölle turhia kustannuksia, jotka kaikki olisi voitu välttää nopealla, asiantuntevalla ja humaanilla päätöksenteolla.

Helsingissä tarvitaan pikaisesti sosiaali- ja terveyssektorin rakenteellisia remontteja tällaisten toistuvien murhenäytelmien estämiseksi. Suomi saa EU:n elpymisvälineen kautta tukea, josta tietojeni mukaan soten osuus on 400 miljoonaa euroa, joten toimintamallin muutokset eivät ole rahasta kiinni.

Tällainen hoitomalli ei ole hauraita ihmisiä varten. Uusi valtuusto on avainasemassa päättämään uudesta ihmisarvoisesta palvelumallista elämän viimeisiä vuosia varten.

Kirjoittaja on Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry:n varapuheenjohtaja. Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran yhdistyksen Facebook-sivulla 2.6.2021.

Barbro Widing

Varapuheenjohtaja, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry