Blogit

Ruokaketjun reilu peli ei saa jäädä kuluttajan maksettavaksi

11.3.2021 | Ruoka

Ruoan hinta nousee aina tasaisin väliajoin julkisen keskustelun kuumaksi perunaksi. Päivittäistavarakauppa on maassamme keskittynyttä ja jokaisen toimijan sanomisia ja tekemisiä seurataan tarkasti eri leireissä. Kilpailua kuluttajien suosiosta ja rahoista käydään monin painotuksin ja perusteluin. Kuluttajan vastuulle jää arvioida, kuka onnistuu parhaiten. Kenen myymälään tai verkkokauppaan tie vie ostoksille?

Halpuuttamiselle on langennut kielteinen kaiku keskustelussa. Hintojen alentamiseen yhdistyy helposti väite alkutuottajien aseman polkemisesta. Samalla monilta unohtuu se tosiseikka, että osalla maamme kotitalouksista on vain rajalliset taloudelliset resurssit ruokaostosten tekemiseen. Hinta on edelleen ylivoimaisesti eniten kuluttajien ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Kotimaisuus ja terveellisyys ovat tärkeitä, mutta vain osalla kuluttajista on mahdollisuus tehdä valintoja puhtaasti niiden perusteella. Voimme tehdä työtä kotimaisen ruoan arvostuksen eteen ja etsiä keinoja tuottajien aseman parantamiseen, mutta sen ei tule tapahtua kuluttajien kustannuksella.

Kuluttajahintojen korottaminen parannuskeinona kuulostaa huonolta laastariratkaisulta isoihin rakenteellisiin ongelmiin.

Vuosien varrella on laadittu monia ansiokkaita selvityksiä siitä, mitä toimia ruokaketjussa tulisi tehdä, jotta etenkin alkutuotannon ja teollisuuden kannattavuutta ja kilpailukykyä voitaisiin parantaa. Kuluttajahintojen korottaminen parannuskeinona kuulostaa huonolta laastariratkaisulta isoihin rakenteellisiin ongelmiin.

Vastuullisuus on noussut isoksi teemaksi myös ruokaketjun toiminnassa. Niin sen pitää ollakin. Hinta on osa vastuullisuutta. Tältä osin sen ei tulisi typistyä vain yhden ketjun osan tukemiseksi vaan ulottua läpi koko ketjun, sen satojen tuhansien työntekijöiden ja eri toimijoiden aina kuluttajiin saakka. Millä tavalla me Suomessa voimme turvata kotimaisen tuotannon, jakaa kakkua reilusti toimijoiden kesken ja kannustaa kuluttajia kestäviin, terveellisiin kulutusvalintoihin huolehtien samalla ruoan kohtuullisesta hintatasosta?

Suuri osa kuluttajista on valmiita esimerkiksi ympäristö- ja terveysperusteisen verotuksen laajempaan käyttöönottoon.

Kestävien, terveellisten ja ravitsevien ruokavalintojen tulisi olla kuluttajille helposti saavutettavia ja kohtuuhintaisia. Kuluttajat ovat valmiita kantamaan kortensa kekoon monella saralla. Suuri osa kuluttajista on valmiita esimerkiksi ympäristö- ja terveysperusteisen verotuksen laajempaan käyttöönottoon. Parempia pakkausmerkintöjä elintarvikkeen alkuperästä ja ravitsemussisällöstä kannatetaan laajasti. Hävikin vähentämiseksi tehdään yhteistyössä hyvää niin liiketoiminnalle, kotitalouksille kuin ympäristöllekin.

Vastuullisuuden toivoisi ulottuvan myös markkinointiin. Mainonnan keinoin meitä kuluttajia tuupataan, niin hyvässä kuin pahassa. Ihannemaailmassa mainonnan sanomaan voisi luottaa ilman, että täytyy monen mutkan kautta selvitellä väittämien taustalla vaikuttavia seikkoja. Tämä koskee niin hintamarkkinointia kuin erilaisia vastuullisuus- ja ympäristöystävällisyysväittämiäkin. Usein yhtä tärkeää kuin se mitä on ääneen sanottu, on se mikä jää lausumatta.

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Tiina Vyyryläinen

Vaikuttamistyön päällikkö