Kuluttajaliiton valtuusto vaatii kannanotossaan hyvinvointialueiden päättäjiä turvaamaan palvelunkäyttäjien keskinäisen yhdenvertaisuuden. Yhdenvertaisuus on perusoikeus, joka hyvinvointialueiden on turvattava lainsäädännön edellyttämällä tavalla sote-palveluita järjestettäessä, valtuusto toteaa yksiselitteisesti.

Hyvinvointialueet hakevat parhaillaan kuumeisesti säästökohteita supistaakseen menojaan. Muun muassa toimipisteiden määrää ja sijaintia tarkastellaan kriittisesti ja palveluita siirretään digi- ja etäpalveluiksi säästöjen toteuttamiseksi.

”Palveluverkkoa uudistettaessa suunnitelmien ja päätösten täytyy kestää tarkastelu myös yhdenvertaisuuden näkökulmasta”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa.

Hyvinvointialueiden tulee arvioida yhdenvertaisuuden toteutumista kaikessa toiminnassaan ja edistää yhdenvertaisuutta usein eri tavoin varmistaen, että kaikki palvelunkäyttäjät pääsevät palveluihin sujuvasti. Haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden palveluihin pääsyyn tulee kiinnittää korostetusti huomiota.

”Sote-palveluiden saatavuus ja saavutettavuus ovat asiakaslähtöisyyden kivijalka”, Beurling-Pomoell jatkaa. ”Esimerkiksi kaikilla iäkkäillä henkilöillä ei ole aina tosiasiallista mahdollisuutta käyttää digipalveluita tai hakeutua hoitoon hyvinvointialueen toiselle maantieteelliselle laidalle.”

Myös palveluverkkoselvityksiä tehdessä hyvinvointialueiden tulee tarkastella, miten päätös vaikuttaa asiakkaiden yhdenvertaisuuteen ja eri asiakasryhmien mahdollisuuteen käyttää palveluita esimerkiksi ilman omaa autoa tai digilaitteita. Digipalveluiden määrän kasvaessa tulee varmistaa, että niihin liittyvää neuvontaa ja opastusta on saatavilla.

Hyvinvointialueilla tehtävä palveluiden priorisointi ei saa estää ihmisiä pääsemästä tarvitsemansa hoidon piiriin. Jos palveluiden priorisointia joudutaan tekemään, se tulee tehdä asiakkaiden yhdenvertaisuus ja palveluiden vaikuttavuus huomioiden.

Palvelunkäyttäjiä tulee kuulla aina palveluverkkoa koskevia päätöksiä tehtäessä ja palveluverkkomuutokset eivät saa vaarantaa asiakkaiden pääsyä hoitoon lainsäädännön mukaisissa aikarajoissa. Samalla hyvinvointialueilla tulee huolehtia asiakkaiden kielellisten oikeuksien toteutumisesta. Kuluttajaliiton teettämän selvityksen (Aula Research 2024) mukaan vain 9 % ruotsinkielisistä vastaajista (n = 586) koki saavansa julkisia sote-palveluita erittäin helposti omalla äidinkielellä.

Kuluttajaliiton valtuusto kannustaa palvelunkäyttäjiä havainnoimaan yhdenvertaisuuden toteutumista ja ilmoittamaan aktiivisesti havaitsemistaan epäkohdista. Yhdenvertaisuusvaltuutettu valvoo yhdenvertaisuuslain noudattamista. Palvelunkäyttäjien kannattaa olla yhteydessä valtuutettuun, jos nämä havaitsevat syrjintää hyvinvointialueilla.

Kuluttajaliiton valtuusto kokoontui kevätkokoukseen 27.4.2024.