1. Peruspankkipalvelut

    Kommenttinne peruspankkipalveluita koskeviin arviomuistion havaintoihin ja toimenpide-ehdotuksiin
    (arviomuistion luku 2)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri
    toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.


    Kuluttajaliitto ry (jälj. Kuluttajaliitto) kiittää mahdollisuudesta lausua arviomuistiosta ja siinä
    esitetyistä toimenpide-ehdotuksista.

    Peruspankkipalveluihin kuuluvat perusmaksutili ja tilinkäyttöväline, mahdollisuus nostaa ja tallettaa
    käteistä rahaa, maksutapahtumien, kuten tilisiirtojen, toteuttaminen sekä sähköinen
    tunnistusväline. Nämä palvelut ovat välttämättömiä yhteiskunnassa elämiselle, ja siksi niiden
    saatavuus tulisi taata kohtuuhintaisesti myös tahoille, jotka eivät käytä digilaitteita.
    Peruspankkipalvelujen saatavuuteen tulisi kiinnittää huomiota etenkin pankkikonttoreiden määrän
    sekä niissä tarjottavien palvelujen osalta. Kuluttajaliitto onkin huolissaan etenkin käteispalvelujen
    tarjonnasta pankkikonttoreilla. Pankkikonttorille pääsyssä voi olla merkittäviäkin alueellisia eroja.
    Usein vaadittava ajanvaraus saattaa myös mennä niin pitkän ajan päähän, että selvittämättömästä
    pankkiasiasta voi alkaa syntymään lisäkuluja. Mikäli ajanvarauksetta pääsee asioimaan, saattaa
    vastassa olla myös todella pitkä jonotusaika.

    Puhelinpalvelut ovat usein ruuhkautuneita samaan tapaan kuin pankkikonttoritkin. Kuluttajaliitto
    pitää lisäksi epäkohtana sitä, että puhelinpalvelua saa useimmiten vain maksullisista numeroista,
    joissa jonottaminen lisää kuluja entisestään. Puhelinpalvelu tulisikin peruspankkipalveluiden osalta
    taata maksuttomasta numerosta. Puhelinasioinnin hinta vaikuttaa negatiivisesti myös Kuluttajaliiton
    arvioon peruspankkipalveluiden kohtuuhintaisuudesta. Yhteiskunnallisen merkityksensä vuoksi
    peruspankkipalveluiden kohtuuhintaisuus kaikille kuluttajille tulisi varmistaa.

    Peruspankkipalvelujen toteutumisen taso on huolestuttava etenkin erityisryhmien osalta. Näihin
    voivat kuulua esimerkiksi ulkomaalaiset henkilöt tai henkilöt, jotka eivät käytä digipalveluita.
    Esimerkiksi ulkomaalaisten henkilöiden osalta Kuluttajaliitto on saanut palautetta, jonka mukaan
    muilta kuin Suomen kansalaisilta saatetaan vaatia erityisiä selvityksiä ja asiakirjoja
    peruspankkipalvelujen saamiseksi. Nämä vaatimukset yhdistettynä asiakaspalvelun saatavuuden
    ongelmiin voivat johtaa siihen, että esimerkiksi työnteon mahdollistavan pankkitilin luomiseen kuluu
    kohtuuttomasti aikaa.

    Pelkästään erityisryhmiä koskevana ongelmanakin peruspankkipalvelujen saatavuus muutoin kuin
    verkossa on kuluttajien yhdenvertaisuuden kannalta merkittävä asia. Kuluttajaliitto huomauttaa
    kuitenkin, ettei ongelma palveluiden digipainottuneisuudessa koske välttämättä vain tiettyjä
    erityisryhmiä, vaan myös digipalveluita usein käyttäville henkilöille voi tulla vastaan tilanteita, joissa
    tarvetta henkilökohtaiseen puhelinneuvontaan tai paikan päällä tapahtuvaan neuvontaan olisi.
    Kuluttajaliitto yhtyykin arviomuistiossa esitettyyn kantaan, jonka mukaan kyse on yhteiskunnallisesti
    merkittävästä haasteesta, vaikka digipalvelujen käyttäminen onkin yleistä, ja valtaosalla pankkien
    asiakkaista on taitoja sekä mahdollisuudet digipalveluiden käyttöön.

    Kuluttajaliitto pitää myös hyvänä sitä, että arviomuistiossa on huomioitu nimenomaisesti
    henkilökohtaisen palvelun kehittämisen tarpeet palvelukanavasta riippumatta. Henkilökohtaisen
    palvelun saatavuuden olisikin oltava hyvällä tasolla sekä verkossa ja puhelimessa että konttorilla
    asioidessa. Henkilökohtainen palvelu on erityisen tärkeää etenkin kuluttajille, mutta myös
    esimerkiksi yrityksille ja yhdistyksille. Kuluttajaliitto haluaakin lisäksi nostaa esiin palveluiden
    saatavuuden ja kohtuuhintaisuuden osalta myös yhdistykset, joiden toiminta ja resurssit voivat olla
    yritysten vastaavia pienempiä. Tästä syystä yhdistyksiin sovellettavien vaatimusten esimerkiksi
    palvelujen kohtuuhintaisuudesta tulisivat olla samalla tasolla kuluttajien kanssa. Kuluttajaliitto pitää
    hyvänä arviomuistiossa tehtyä huomiota yhdistysten toiminnan edellytyksien parantamisen
    merkityksestä yhteiskunnassa.

    Kuluttajaliitto yhtyy arviomuistiossa esitettyyn Finanssivalvonnan kantaan, jonka mukaan pankkien
    olisi jatkuvasti arvioitava muidenkin kuin pelkästään digitaalisten palveluiden riittävyyttä ja
    toimivuutta. Lisäksi arviomuistiossa mainitaan myös Finanssivalvonnan vuonna 2022 tekemä
    selvitys, joka koski aiheetonta pankkipalvelujen rajoittamista. Koska peruspankkipalvelut
    muodostavat edellytykset yhteiskuntaan kuulumiselle ja yhteiskunnassa toimimiselle, tulisi niiden
    epääminen perustua vain tarkasti selvitettyihin syihin. Esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin
    rahoittamisen riskien arvion sekä korkeariskisen asiakkaan tuottavuuteen tai asiakkuuden
    aiheuttaman mainehaitan lisäksi pankkien tulisi ottaa huomioon myös se, miten tärkeää
    taloudellisen toiminnan mahdollistaminen eri toimijoille on yhteiskunnan tasapuolisuuden kannalta.
    Kuluttajaliitto ei varauksetta yhdy arviomuistiossa esitettyyn kantaan, jonka mukaan nykyinen
    lainsäädäntöön sisältyvä pankkipalvelujen tarjoamiseen ja kohtuuhintaisuuteen liittyvä velvoite
    riittävästi tukisi peruspankkipalvelujen saatavuutta ja käytettävyyttä. Nykyisen sääntelyn
    tarkentamista voitaisiin selvittää. Tältä osin voitaisiin harkita esimerkiksi enimmäisetäisyydestä tai
    enimmäisajasta säätämistä liittyen pankkipalvelujen saamiseen. Tarkemmalla sääntelyllä tai
    vaihtoehtoisesti esimerkiksi alan käytäntöjen ja hyvän pankkitavan täsmentämisellä voitaisiin
    mahdollisesti lyhentää asiointiaikoja sekä parantaa palveluiden saatavuutta alueilla, joissa
    pankkikonttoripalveluita ei ole saatavilla. Kuluttajaliitto suhtautuu myönteisesti arviomuistiossa
    esitettyyn ajatukseen, jonka mukaan pankkien tarjoaman asiakaspalvelun saatavuudesta
    säädettäisiin laissa, ja että sääntely voisi sisältyä esimerkiksi luottolaitoslain 15 lukuun.
    Vaihtoehtoisesti sääntelylle voitaisiin selvittää, onko asiakaspalvelun saatavuudesta mahdollista
    antaa tarkempaa ohjausta esimerkiksi hyvässä pankkitavassa.

      2. Käteisen saatavuus ja käytettävyys

      Kommenttinne käteisen saatavuutta ja käytettävyyttä koskeviin arviomuistion havaintoihin ja
      toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 3)?


      Kuluttajaliitto kannattaa käteisen aseman säilyttämistä yleisesti käytössä olevana maksuvälineenä.
      Käteisen salliminen maksuvälineenä lisää turvallisuutta poikkeus- ja häiriötilanteista, joita voi syntyä
      esimerkiksi internetyhteyden häiriöiden, sähkökatkojen sekä pankkien tai maksupäätteiden
      tilapäisten häiriöiden seurauksena. Vaikka muut maksutavat ovatkin suosittuja, on käyttää moni
      kuluttaja kuitenkin edelleen myös käteistä. Käteisen käyttöä suositellaankin myös taloudenpidon
      keinona, sillä fyysistä rahaa käyttäessä on helpompi hahmottaa todellinen rahan kuluminen. Lisäksi
      käteisen käyttö on syytä mahdollistaa sen vuoksi, että se on ainoa maksuväline, jonka käyttö voidaan
      toteuttaa yksityisesti ja tunnistautumatta. Käteisen sallimisella on merkitystä myös
      kyberturvallisuuden ja yksityisyyden suojaamisen kannalta.

      Käteisen käytön mahdollistamisella on myös yhdenvertaisuusulottuvuus. Kuluttajaliitto kiinnittää
      huomiota esimerkiksi ikäryhmien väliseen yhdenvertaisuuteen sekä alueelliseen
      yhdenvertaisuuteen. Esimerkiksi käteisnostoautomaatteja ei tällä hetkellä ole kaikkialla riittävästi.
      Kuluttajaliitto huomauttaa myös käteisen käyttöön liittyvien kustannusten kohtuullisuuden
      tärkeydestä. Käteistä paljon käyttävien kuluttajien osalta ei ole kohtuullista, jos käteisnostoista
      perityt maksut nousevat liian korkeiksi, tai jos ilmaisia käteisnostoja tarjotaan liian harvoin. Käteisen
      käyttöön liittyvien kulujen osalta Kuluttajaliitto kiinnittää huomiota myös siihen, että etenkin pienille
      yrityksille myös käteisen vastaanottaminen voi olla kustannustehokkaampaa kuin korttimaksujen
      vastaanottaminen.

      Komission käteisasetusehdotuksessa säädettäisiin lähtökohdaksi käteismaksujen pakollinen
      hyväksyminen, hyväksyminen niiden täydestä nimellisarvosta sekä vahvistettaisiin velallisen oikeus
      kuitata velkansa käteismaksulla. Kuluttajaliitto pitää hyvänä komission ehdotuksen sisältöä ja yhtyy
      arviomuistiossa esitettyyn näkemykseen siitä, että tarkoituksenmukaisinta on pidättäytyä tässä
      vaiheessa kansallisesta lainsäädäntövalmistelusta. Kuluttajaliitto kannattaa kuitenkin neuvottelujen
      etenemisen seurantaa sekä painottaa, että Suomen tulee aktiivisesti edistää neuvottelujen
      edistymistä. Mikäli neuvottelut etenevät EU-tasolla liian hitaasti, tulisi kansallisen sääntelyn tarvetta
      harkita uudestaan.

      3. Asiakkaansuoja- ja menettelytapasääntely: hyvä pankkitapa ja
      sopimusehtosääntely

      Kommenttinne hyvää pankkitapaa ja sopimusehtosääntelyä koskeviin arviomuistion havaintoihin ja
      toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 4)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri
      toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.


      Kuluttajaliitto katsoo, että hyvää pankkitapaa tulisi kehittää ja esimerkiksi keskeisten
      pankkipalveluiden saatavuuden toteutuminen voisi olla asia, joka huomioitaisiin hyvässä
      pankkitavassa nykyistä paremmin, samoin asiakaspalvelun tavoitettavuutta voitaisiin pyrkiä
      parantamaan tapaohjetta muuttamalla. Asiakasnäkökulmaa voitaisiin tuoda osaksi hyvää
      pankkitapaa nykyistä enemmän. Kuluttajaliitto katsoo, että hyvää pankkitapaa olisi perusteltua
      muuttaa kuvailevammaksi ja asiakassuhteen huomioivammaksi, mutta säilyttää sen luonne
      joustavana normina. Hyvän pankkitavan valmisteluun tulisi osallistaa myös sidosryhmätoimijoita
      tavalla tai toisella.

      4. Luottolaitosten toimintaa ja riskienhallintaa koskeva sääntely

      Kommenttinne luottolaitosten toimintaa ja riskienhallintaa koskeviin arviomuistion havaintoihin ja
      toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 5)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri
      toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.


      Kuluttajaliitolla ei ole lausuttavaa tähän osioon.

      5. Talletuspankkien yhteenliittymät

      Kommenttinne talletuspankkien yhteenliittymälainsäädäntöä koskeviin arviomuistion havaintoihin ja
      toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 6)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri
      toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.


      Kuluttajaliitolla ei ole lausuttavaa tähän osioon.

      6. Luottolaitosten yhteisölait

      Kommenttinne luottolaitosten yhteisölainsäädäntöä koskeviin arviomuistion havaintoihin ja toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 7)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.

      Kuluttajaliitolla ei ole lausuttavaa tähän osioon.

      7. Muut havainnot ja huomiot

      Voitte tässä yhteydessä tuoda esille muita kuin edellä mainittuihin teemoihin liittyviä havaintoja ja
      huomioita arviomuistioon liittyen.