EU:n tuoteturvallisuuspalkinto on jaettu vuodesta 2019 alkaen. Palkinnot jaetaan joka toinen vuosi ja niillä huomioidaan innovatiivisia yritysaloitteita, jotka ylittävät EU-lainsäädännön ja sitä tukevien standardien vaatimukset. Tuoteturvallisuuspalkinnon tavoitteena on innostaa lisää yrityksiä ja tutkijoita toimimaan kuluttajien hyväksi ja nostaa suojan tasoa kaikkialla EU:ssa.

Tänä vuonna minulla oli kunnia olla tuomaristossa valitsemassa voittajia. Tällä kertaa teemana olivat erityisesti teinien turvallisuutta parantavat tuotteet tai toimet ja myös kuluttajatuotteiden turvallisuuden parissa työskentelevät tutkijat otettiin mukaan prosessiin.

Palkinnon tavoitteena on myös lisätä kuluttajien tietoisuutta tuoteturvallisuudesta ja kannustaa tietoisempiin ostopäätöksiin. Tuoteturvallisuutta kun valitettavan usein pidetään itsestäänselvyytenä, mitä se ei tänä päivänä erityisesti kolmansista maista tapahtuvan lisääntyneen verkkokaupan vuoksi todellakaan ole.

Ehdolle saattoi asettua yritykset ja tutkijat kaikista 30 Euroopan talousalueen maasta (27 EU-maasta sekä Islanti, Liechtenstein ja Norja). Pk-yritykset ja suuret yritykset ja uransa alkuvaiheessa olevat tutkijat ja senioritutkijat erotettiin omiksi sarjoikseen. Yrityssarjoissa keskityttiin teini-ikäisten turvallisuuteen vaikuttaviin aloitteisiin. Teini-ikäiset ovat politiikan näkökulmasta mielenkiintoinen ryhmä. He ovat haavoittuvia kuluttajia, jotka ovat alttiina aggressiiviselle ja kohdistetulle markkinoinnille, mutta samalla heillä on jo kyky ymmärtää tuoteturvallisuustietoja, jos ne on muotoiltu oikein. Lisäksi teinit ovat potentiaalisia kuluttajia monenlaisille tuotteille, jotka voivat aiheuttaa erilaisia turvallisuusriskejä. Tutkijoiden kilpailusarjat olivat avoinna tutkimukselle, joka koski mitä tahansa tuoteturvallisuuden osa-aluetta ja tutkimus saattoi edustaa mitä tahansa akateemista tieteenalaa.

Tuoteturvallisuutta kun valitettavan usein pidetään itsestäänselvyytenä.

Hakemuksia saatiin kaiken kaikkiaan 12 maasta, joten hakijoita olisi voinut olla enemmänkin. Myös Suomesta löytyisi varmasti yrityksiä sekä tutkimusta, jotka ansaitsisivat tulla huomioiduksi ja palkituksi. Tuomariston valitsemat voittajat julkistettiin maanantaina 11.12. Brysselissä. Voittajat saavat palkinnosta tunnettuutta ja näkyvyyttä ja voivat käyttää tunnustusta markkinoinnissaan hyväksi. Samalla he toimivat esimerkkinä muille siitä, miten kuluttajaturvallisuutta voidaan vapaaehtoisesti edistää yli lainsäädännön asettamien vaatimusten.

Tämän vuoden voittajien joukossa oli niin pestäviä, kestäviä kuukautisalushousuja kuin aivan uraa-uurtava tutkimus nappipattereista, jotka eivät syövy joutuessaan lapsen ruoansulatuselimistöön ja saattavat siten tulevaisuudessa estää jopa kuolemantapauksia.

Tiina Vyyryläinen

VAIKUTTAMISTYÖN PÄÄLLIKKÖ