Oikeusministeriö on nimennyt Kuluttajaliitto ry:n edustajakannelainsäädännön mukaiseksi oikeutetuksi yksiköksi kansallisissa kieltotoimenpiteitä ja hyvitystoimenpiteitä koskevissa kanteissa sekä rajat ylittävissä kieltotoimenpiteitä ja hyvitystoimenpiteitä koskevissa kanteissa.

Olemme tiettävästi Suomen ensimmäinen oikeutetuksi yksiköksi nimetty järjestö. Nimeäminen antaa meille mahdollisuuden toimia kuluttajaryhmien puolesta edustajakannedirektiivissä ja sen liitteessä määritellyissä asioissa. Voimme siis ajaa kieltokanteita markkinaoikeudessa sekä hakea hyvityksiä kuluttajien puolesta Helsingin käräjäoikeudesta ryhmäkannelaissa määritellyllä tavalla. Aiemmin ryhmäkanneoikeus on ollut vain kuluttaja-asiamiehellä. Muutos on historiallinen ja sen tarkoituksena on parantaa kuluttajien oikeussuojaa kun kuluttajia edustavalle järjestölle annetaan mahdollisuus toimia kuluttajien puolesta.

Samaan hengenvetoon tarvitsee kuitenkin todeta, että edustajakannedirektiivin kansallisessa täytäntöönpanossa epäonnistuttiin siltä osin, ettei siinä uskallettu uudistaa prosessimenettelyä siten, että siitä olisi oikeasti tullut kuluttajien etujen ajamiseksi helppoa ja nykyistä nopeampaa. Kieltomenettelyn ja hyvitysmenettelyn erottaminen kahteen eri prosessiin tekee kokonaisuudesta kankean ja hitaan ja pahimmillaan myös hyvin kalliin. Direktiivissä edellytetään, että jäsenvaltiot turvaisivat kuluttajajärjestöille tosiasialliset mahdollisuudet, ml. taloudelliset resurssit, ajaa kuluttajien puolesta edustajakanteita. Suomessa tätä ei ole huomioitu millään tavalla, vaan aivan normaalit kulusäännöt sekä oikeudenkäyntimaksut pätevät eikä järjestöille ole mitään erillistä rahoitusta tarjolla kanteiden ajamiseen. Päinvastoin, nykyiset valtionapusäännökset ilmeisestikin estävät meitäkin käyttämästä saamaamme valtionapua tällaiseen toimintaan.

Puutteista huolimatta, uudistus ja oikeutetuksi yksiköksi nimeäminen on historiallista. Se antaa meille mahdollisuuden kehittää toimintaamme. Etsimme nyt keinoja, joilla voimme tarvittaessa mahdollistaa kanneprosessin käynnistämisen. Teemme myös yhteistyötä eurooppalaisten sisarjärjestöjemme sekä kattojärjestömme kanssa, jotta etenkin laajoissa rajat ylittävissä rikkomustapauksissa kuluttajien oikeudet toteutuvat aiempaa paremmin.

Tiina Vyyryläinen

VAIKUTTAMISTYÖN PÄÄLLIKKÖ