Kuluttajaliitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa asiassa kirjallinen asiantuntijalausunto. Eilen saapuneen tiedon mukaan nyt käsiteltävässä asiassa on jo saavutettu trilogineuvotteluissa neuvottelutulos. Tarkkoja tietoja sovun sisällöstä ei ole saatavilla, mutta alustavien arvioiden mukaan neuvottelutulos sisältää monia kuluttajien kannalta merkittäviä parannuksia kuluttajien asemaan ja nykyiseen lainsäädäntöön. Erityisen tärkeänä Kuluttajaliitto pitää sitä, että jatkossa liian yleisten ympäristöväittämien tekeminen olisi kiellettyä. Samoin liitto kannattaa sitä, että ainakaan täysin kompensaatioihin perustuvia hiilineutraaliusväittämiä ei saisi enää tehdä.

Kuluttajaliitto ei täten katso aiheelliseksi enää kommentoida U-jatkokirjelmää. Saavutetun neuvottelutuloksen tarkempaan analysointiin ei myöskään ole vielä mahdollisuutta. Liitto pitää kuitenkin erittäin tärkeänä, että sopu on asiassa saavutettu ja asia etenee nyt instituutioiden hyväksyntään ja toivottavasti mahdollisimman pian myös jäsenvaltioiden täytäntöönpantavaksi. Kuluttajien tukeminen siirtymässä kestävämpään kulutukseen vaatii pikaisesti toimenpiteitä, joita tämä säädöspakettikin pitää sisällään.