Kuluttajaliitto kantaa huolta minunkin asioistani. 

Leena, Satakunta

Meillä kaikilla on oikeus turvallisiin ja toimiviin tavaroihin ja palveluihin. Kuluttajaliitosta saat neuvontaa, koulutusta ja luotettavaa tietoa arjen päätösten tueksi. Edistämme etujasi kuluttajana ja julkisten palvelujen asiakkaana. Lakineuvontamme on tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa.

Kuluttajaliiton alueelliset ja valtakunnalliset kuluttajayhdistykset edistävät kuluttajien oikeuksia ympäri Suomen. Voit liittyä automaattisesti alueesi kuluttajayhdistykseen tai valita haluamasi yhdistyksen. Lisätietoa yhdistyksistä löydät Kuluttajayhdistykset-sivulta. 

Jäsenmaksu kuluttajayhdistyksessä on vain 15 € / kalenterivuosi. Poikkeuksena Suomen Potilasasiavastaavat ry 20 € / kalenterivuosi. Maksamalla kuluttajayhdistyksen jäsenmaksun saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan puhelimitse sekä muut jäsenedut (pois lukien kuluttajan lakineuvonta sähköpostitse).

Tärkeää tietoa jäsenyydestä vuodenvaihteessa 2023–2024

Kuluttajaliiton jäsenyyteen sisältyvän kuluttajan lakineuvonnan palveluihin tulee muutoksia 1.1.2024 alkaen. Jatkossa 15 euron jäsenmaksu sisältää kuluttajan lakineuvonnan puhelimitse sekä muut jäsenedut, pois lukien sähköpostineuvonta. Sähköpostineuvontaa tarjotaan jatkossa jäsenille 35 euron lisähintaan. Lue alta lisää mitä tämä tarkoittaa.

Jäsenyysvaihtoehdot ovat 1.1.2024 alkaen:

1. Jäsenyys oman alueesi kuluttajayhdistyksessä

  • 15 €/vuosi
  • Kuluttajan lakineuvonta puhelimitse
  • Muut jäsenedut (pois lukien lakineuvonta sähköpostitse)

2. Jäsenyys oman alueesi kuluttajayhdistyksessä ja Kuluttajaliiton henkilötukijäsenyys

  • 50 €/vuosi
  • Kuluttajan lakineuvonta puhelimitse ja sähköpostitse
  • Muut jäsenedut
  • Jäsenyys oman alueesi kuluttajayhdistyksessä (15 €/vuosi)
  • Kuluttajaliiton henkilötukijäsenyys (35 €/vuosi)

Molempiin jäsenyysvaihtoehtoihin sisältyvät muut jäsenedut, kuten jäsensivujen videokirjasto sekä Kuluttaja-lehti jäsenetuhintaan.

Liity jäseneksi

Tervetuloa Kuluttajaliiton jäseneksi! Liity jäseneksemme täyttämällä jäsenlomakkeemme, jonka löydät tästä linkistä. Mikäli jäsenyysvaihtoehto 1 on valintasi, liity kuluttajayhdistykseen. Mikäli valitset jäsenyysvaihtoehdon numero 2, valitse lisäksi Kuluttajaliiton henkilötukijäsenyys saadaksesi laajennetut jäsenpalvelut (sähköpostineuvonta).

Jäsenmaksu maksetaan jäsenlomakkeen täyttämisen jälkeen. Sinut ohjataan verkkomaksamiseen Svea Payments -palvelun kautta. Jos et halua maksaa verkkomaksulla, otathan yhteyttä jäsenpalveluumme.

Jos olet jo jäsen

Jos olet jo jäsenemme ja kuluttajan lakineuvonta puhelimitse on sinulle on sopiva palvelumuoto, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jäsenyytesi jatkuu kuten tähänkin asti. Huomaathan kuitenkin, että vuodenvaihteen jälkeen kuluttajan lakineuvonta sähköpostitse ei enää sisälly 15 euron jäsenmaksuusi. Mikäli haluat päivittää jäsenyytesi sisältämään sähköpostineuvonnan, tai sinulla on kysyttävää jäsenyydestä, ota yhteyttä jäsenpalveluumme.

Jäsenpalvelut palvelevat numerossa 09 454 2210* (avoinna ma–to klo 10–11 ja klo 13–15) ja sähköpostitse jasenpalvelut@kuluttajaliitto.fi.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Jäsenenä saat seuraavat edut:

Kuluttajan lakineuvonnasta saat neuvoa kuluttajan oikeuksiin liittyviin kysymyksiin, kuten asumisen, matkailun sekä auto- ja asuntokauppojen ongelmatilanteisiin. Neuvomme myös potilaan ja sote-palveluiden asiakkaan oikeuksissa. 

Jäsenyysmuodosta riippuen tarjoamme kuluttajan lakineuvontaa puhelimitse tai puhelimitse ja sähköpostitse.

Lue lisää kuluttajan lakineuvonnasta. 

Jäsenenämme voit tilata hyödyllisen Kuluttaja-lehden etuhintaan:

– Digitilaus jäsenhintaan 36 € / 12 kk (Kestotilaus normaalihinta 46 € / 12 kk)
– Painettu lehti + digitilaus jäsenhintaan 49 € / 12 kk (sis. 8 numeroa, norm 59 €)

Kuluttaja testaa puolestasi tuotteet ja palvelut ja tekee ostopäätöksistäsi helpompia. Kuluttajan puolueettomat testit pohjautuvat aina tutkittuun tietoon ja tiukkoihin arviointikriteereihin.

Lisätietoa Kuluttajasta: kuluttaja.fi

Meillä kaikilla on oikeus turvallisiin ja toimiviin tavaroihin ja palveluihin. Halutessasi voit lähteä mukaan vaikuttamaan kuluttajan etujen puolesta paikallisten yhdistystemme kautta.  

Kuluttajayhdistyksemme nostavat esille paikallisesti tärkeitä kysymyksiä ja järjestävät esimerkiksi koulutuksia, tapahtumia ajankohtaisista aiheista sekä vierailuja ja retkiä kuluttajia kiinnostaviin kohteisiin. 

Tutustu kuluttajayhdistystemme toimintaan

Jäsenkirjeemme on täynnä kuluttajaa kiinnostavaa tietoa. Sähköpostitse kirjeen tilanneet saavat lisäksi ylimääräisiä tiedotteita ajankohtaisista aiheista ja kuulevat tulevista tapahtumistamme ensimmäisten joukossa.

Potilas- ja asiakaslehti on Kuluttajaliiton julkaisema, potilaan ja sote-palveluiden käyttäjien oikeuksia ja asemaa käsittelevä lehti. Potilas- ja asiakaslehti on Kuluttajaliiton jäsenetu ja saatavilla maksutta myös kaikille potilas- ja sosiaaliasiamiehinä työskenteleville.

Tilaa lehti kotiisi ottamalla yhteyttä jäsenpalveluumme puh. 09 454 2210, avoinna ma–to klo 10–11 ja klo 13–15* tai info@kuluttajaliitto.fi.

Lehden digiversio on kaikkien luettavissa verkkosivuillamme. Voit lukea lehteä osoitteessa kuluttajaliitto.fi/potilas-ja-asiakaslehti.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Kysyttävää jäsenyydestä? Vastaamme mielellämme! 

Ota yhteyttä jäsenpalveluumme: jasenpalvelut@kuluttajaliitto.fi tai puh. 09 454 2210, avoinna ma–to klo 10–11 ja klo 13–15*. Tarkista jäsenpalveluiden poikkeusaukioloajat.

Halutessasi voit myös tutustua tietosuojaselosteeseemme, jossa kerrotaan keskeisistä tietoturvaperiaatteistamme ja siitä, miten varmistamme tietojesi turvaamisen. 

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.