Konsumentförbundets mål för regeringsperioden 2023–2027.

Ett Finland som är lätt att använda

Rimliga levnadskostnader och en hållbar vardag

  • Rätt till en hållbar och skäligt prissatt vardag för alla.
  • Mer hållbara produkter som kan repareras och stöd för användningen av reparationsservice.
  • Bättre användningsmöjligheter för hushållsavdrag även i husbolag.

Förbättringar i konsumentskyddet

  • Kortare handläggningstider vid konsumenttvistenämnden. 
  • Tillgängligheten av pålitliga taxitjänster ska tryggas.
  • Bättre märkningar på livsmedelsförpackningar.
  • Grönmålning i schack.

En bra vardag även utan digital kompetens

  • Tjänster som är nödvändiga för konsumenterna ska vara tillgängliga även utan digital kompetens.
  • Möjligheten att betala kontant ska tryggas.

Lösningar för problemsituationer inom boende

  • Tydliga spelregler för användning och återbetalning av hyresgaranti.
  • Bättre tvistlösning mellan boende utanför domstolen.
  • Reformer i lagstiftningen gällande byggande och bostadshandel.

Social- och hälsovårdstjänster vid rätt tidpunkt och till ett skäligt pris

  • Rätt till vård vid rätt tidpunkt.
  • Lägre kostnader för att vara sjuk.

Fråga mer!

Juha Beurling-Pomoell

Generalsekretare

Tiina Vyyryläinen

Chef inom påverkansarbete