Konsumentförbundet utredde hur vanligt det är att produkterna minskas i smyg. Man brukar tala om krympflation när innehållet i en produkt minskar utan att försäljningspriset sjunker i motsvarande grad. Över 700 konsumenter rapporterade sina observationer av minskade produkter via en enkät på Konsumentförbundets webbplats. I svaren återkom tydligt vissa produkter och produktgrupper. Konsumentförbundet efterlyser tydlig och transparent kommunikation om förändringar i förpackningsstorlekar.

”Konsumenterna har helt klart varit vakna och märkt att produkterna blivit mindre, eftersom vi fick en enorm lavin av svar inom några veckor efter att enkäten öppnades”, säger Paula Pessi, kommunikationschef på Konsumentförbundet. ”Vi fick in totalt 735 observationer av mindre produkter.”

Enligt konsumenternas rapporter verkar produkterna minskat särskilt för mat för sällskapsdjur och det kom också många observationer av bredbart matfett, gråsej, ost och köttprodukter. ”Det verkar som om det faktiskt har skett krympning i dessa produkter och produktgrupper, eftersom det kom så många likadana observationer”, bedömer Pessi.

Så här rapporterade konsumenterna – 9 produkter samlade in ett stort antal observationer

Från svaren plockades fram produkter av vilka man fick minst fem liknande observationer av eventuell krympning. I resultaten ska beaktas att observationerna är konsumenternas egna anmälningar och inga uppgifter om storleks- eller prisförändringar har verifierats.  Flest anmälningar kom om mat för sällskapsdjur. Totalt rapporterades 34 fall där portionspåsar av kattmat i sås hade krympts (Latz och Whiskas). Det kom också 6 observationer av hundmat (Jahti&Vahti).

Näst flest anmälningar fick Kivikyläs olika köttprodukter (23 st.). 20 konsumenter hade observerat att asken med Ingmariini-matfett hade minskat med 100 gram. Innehållet i olika askar med Becel-matfett verkar ha krympt med några tiotals gram (15 observationer). Likaså hade 14 konsumenter märkt att innehållet i Oivariini-asken hade minskat med 50 gram från den tidigare storleken. 12 konsumenter rapporterade att Arlas Loputon gräddost hade tappat 100 gram. Enligt konsumenterna har K-gruppens Pirkka Alaskasej i portionsbitar-paket bara 3 bitar i stället för de tidigare 4 och vikten har krympt från 400 gram till 300 gram (10 observationer).

Är all minskning krympflation?

Tillverkarna gav olika förklaringar till krympande produkter. Många berättade att konsumenterna önskar mindre förpackningar, och till exempel gav Kivikylä bevis på att också priset hade sjunkit. ”Har försäljningspriset sjunkit?” Pessi rekommenderar att kontrollera. ”Om priset verkligen sjunker i proportion till produktens storlek, förlorar konsumenten inte på affären.”

Att produktens innehåll minskar utan motsvarande prissänkning har börjat kallas krympflation eller smyghöjning. Innehållet krymper, men försäljningspriset, och ofta också förpackningens storlek och allmänna utseende, förblir desamma. Att minska innehållet kan vara frestande, till exempel för att undvika att höja priserna.

”Att bevisa minskningen i efterhand är svårt, särskilt ur konsumentens synvinkel”, påpekar Pessi. ”Ofta kan man tycka att det har skett förändringar i produkten, men det finns inte längre något att jämföra med. Det finns inga kvitton kvar och förpackningarna har redan slängts bort. För att veta säkert om krympningen av förpackningen handlar om krympflation krävs två uppgifter. Uppgifter om förändringar i innehållet och om eventuell prisförändring. Numera kan man ofta välja ett elektroniskt kvitto där uppgifterna blir sparade och genom att följa kilo- och literpris kan man också komma förändringen på spåren”, funderar Pessi.

”Det är fritt fram för aktörerna att bestämma förpackningsstorlekarna och prisen, men att tricksa med storlekar utan öppen kommunikation om förändringarna kan skapa misstro hos konsumenterna. När man märker att ens favoritprodukt har krympt i smyg kan man känna sig lurad”, säger Pessi och berättar att den här känslan syntes tydligt i enkätsvaren.

Krympningen måste kommuniceras öppet

Vid marknadsföring av en minskad produkt kan man röra sig i gråzonen om man av en eller annan orsak vill skjuta bort minskningen till bakgrunden. Konsumentförbundet överväger om marknadsföring kan anses vara vilseledande om till exempel förpackningens storlek och dess innehåll minskas med en femtedel, men detta meddelas inte öppet till konsumenterna och marknadsföringen fortsätter som tidigare. Konsumentförbundet har skickat enkätens observationer till Konkurrens- och konsumentverket för kännedom.

Konsumentförbundet har också ett budskap till företagen: om man krymper produkterna, ska man öppet informera konsumenterna om det. Även handeln kan spela en roll i kommunikationen. I Frankrike meddelade en välkänd affärskedja att de kommer att varna konsumenterna för produkter där förpackningsstorlekarna har krympt, men priset inte har sjunkit.

Hur genomfördes enkäten?

Enkäten som var öppen för alla kunde besvaras på Konsumentförbundets Konsumentkanal 24.3.-31.8.2023. Det kom totalt 735 svar, varav majoriteten under den första månaden. Enkäten besvarades anonymt.

Konsumentförbundet betonar att svaren i enkäten är konsumenternas egna observationer av produkterna och misstankar om minskade produktstorlekar. Uppgifterna om förändringarna har inte verifierats. Konsumentförbundet har kontaktat tillverkarna och erbjudit möjlighet att kommentera enkätens resultat.