Kun ostaa kaupasta jonkin tuotteen, asiakkaan ja kaupan välille syntyy sopimus. Vaikka asiakas katuisi ostosta, ei kauppaa voi purkaa ilman pätevää syytä. Laki suojelee kuluttajaa. Jos tuotteessa tai palvelussa on virhe, kuluttaja voi vaatia virheen korjaamista. Tuotteessa on virhe, jos se on valmiiksi rikki tai se hajoaa normaalissa käytössä liian nopeasti. Palvelu on virheellinen, jos se ei ole hyvin tehty tai lopputulos eroaa sovitusta.

Myyjä voi joko korjauttaa tuotteen, palauttaa osan tuotteen hinnasta tai antaa vastaavan tuotteen tilalle. Palvelussa ollut virhe joko korjataan tai palvelu uusitaan. Asiakas voi vaatia kaupan purkamista, jos korjaaminen tai vaihtaminen ei onnistu.

Tuotteilla on yleensä takuuaika, joka niiden pitää normaalissa kulutuksessa kestää. Etämyynnissä tuotteilla on vähintään kahden viikon palautusoikeus.

Kulutustavarat, kuten kengät, saa yleensä palauttaa vain silloin, jos niitä ei ole käyttänyt. Käytettyjä kenkiä ei useimmiten voi palauttaa kauppaan.

Lähde: Selkeästi Suomessa. Selkokielinen Suomen yhteiskuntaopin S2-oppikirja (2018). Merja Björklind, Tarja Lågas, Mikko Metsäranta, Heidi Sippola.

Peruuntuiko matka? Askarruttaako reklamaatio?

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta vain 15 eurolla vuodessa! Neuvomme niin arjen haasteissa kuin isommissa ongelmatilanteissa.