Blogit

Vieraskynä: Olipa kerran muutto

7.11.2019 | Asuminen

Kuluttajaliiton kunniapuheenjohtaja Leena Simonen pohtii kokemuksiaan muutosta ja muuttofirmojen palvelusta.

Muutin kahden sisareni kanssa aivan uuteen taloon. Sama rappu. Eri kerrokset. Oma asunto. Ei palvelutalo. Tavarat ovat jo lähes paikoillaan. Pahin vaihe on ohi.

Sisarten muutto sujui kuin unelma: ei valittamista. Minä avustin heitä vain vähän tietotekniikassa ja laiteasennuksissa. Nämäkin asiat sujuivat, mutta…

Tilasin muuton isolta firmalta, sen julkiseen imagoon luottaen. Muuttoauton piti ensin tulla klo 12.15-14.00. Sitten pyydettiin lupaa tulla klo 15.00 ja jälleen pyydettiin lupaa tulla kello 11.00. Sovimme, että kaksitoista on hyvä.

Tavarat kannettiin uuteen asuntoon. Lähes kaikki sujuikin hyvin. Ensin huomasimme, että lapsenlapsen punainen pulkka ja lapio lojuivat vielä myöhään illalla kadulla. Onneksi löysimme ne.

Muuttomiehet olivat jostain syystä purkaneet vuodesohvani osiin. Edelliseen asuntoon se tuotiin kokonaisena 7. kerrokseen, nyt ei neljänteen. Purettua sohvaa muuttomiehet eivät enää saaneetkaan kasattua. Pitkään kyllä yrittivät. Lopulta he ehdottivat, että tekisin reklamaation. Niin tapahtuikin, ensin rikotusta sohvasta ja sitten rikotusta pesukoneesta.  Mainitsin myös pulkasta ja lapiosta. Minua pyydettiin tilaamaan pesukoneen huolto muuttofirman laskuun. Huollosta todettiin, että pesukoneen ”ohjaintaulu irtoilee muutoissa” ja että sen saa itse paikoilleen. En saanut.

Seuraavana päivänä ovikello soi ja muuttofirmasta tuli kaksi uutta miestä ”noutamaan sohvaa”. Kun he katsoivat edellisten työtä, he totesivat heti, että sohvan selkänojaa oli yritetty asentaa väärinpäin. He sanoivat, että tarvitaan oikeat työkalut ja sohva on kunnossa. Tunnin odotuksen jälkeen sohva oli ennallaan oikeilla työkaluilla. Nämä miehet korjasivat myös pesukoneen ja asensivat sen paikoilleen. Kiitin ammattitaidosta ja peukutin.

Kun aikaisemmin ostamani uusi vuode tuotiin, nämä samaiset muuttofirman miehet kiristivät paikoilleen vuoteen jalat. Minä kiinnitin tassut jalkojen alle. Lisäksi he veivät asuntooni kertyneen pakkausjätteen taloyhtiön varaamalle siirtolavalle. Peruin reklamaation ja kiitin hyvän työn tekijöitä.

Kuljetusliike toi minulle oikean kokoisen vuoteen, mutta petauspatja oli reippaasti ylileveä. Tein reklamaation huonekaluliikkeeseen. Sieltä vastattiin, että vika on kuljetusliikkeen. Asia luvattiin laittaa kuntoon.

Kaiken huippu oli, että varastoon viedyt kolme perheemme polkupyörää olivat hukassa. Muutaman päivän etsinnän jälkeen kaikki kolme löytyivät hyvässä kunnossa. Onneksi.

Lisäksi huomasin virallisen asioinnin yhteydessä, että osoitteeni oli merkitty maistraatin ja väestörekisterikeskuksen tiedostoihin toisin, kuin postiin tekemässäni muuttoilmoituksessa ja talon kirjoissa. Tätä selvittelen.

Hyllyjen asentamiseen tilasin apua tutulta firmalta. Uskaliasta? Sisareni totesivat, että välillä on hyvä, kun minunkin kuluttajataitoja testataan. Ensimmäisen kerran muuttaessani koin jotain tällaista. Yritykselle palvelusuorituksen onnistuminen on totuuden hetki. Seuraavaksi opettelen modernin talon käytännöt. Talo ja sen asukkaat tuntuvat mukavilta.

Leena Simonen

Järjestöneuvos, Kuluttajaliiton kunniapuheenjohtaja

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin