Blogit

Uunipelti, sokeripala ja kahdeksan tuntia – mistä on kyse?

9.10.2019 | Asuminen

Vuokravakuuteen liittyvät riidat ovat valitettavan yleisiä vuokrasuhteessa. Etenkin loppusiivouksen puutteet aiheuttavat usein riitaa vuokralaisen ja vuokranantajan välille.

Kuluttajaliiton puhelinneuvonnassa tulee välillä vastaan erikoisia tapauksia. Vuokranantajat keksivät toisinaan mielikuvituksellisia syitä pidättää asunnon vuokravakuus itsellään.

Esimerkiksi kerran entinen vuokralainen kertoi, että vuokranantaja ei ollut tyytyväinen asunnon loppusiivoukseen ja oli siivonnut sisarensa kanssa asunnon uudelleen. Uunipellin puhdistamiseenkin oli kulunut paljon aikaa: sitä oli hangattu kahdeksan tuntia sokeripalalla. Sokeripala on vanha perinteinen tapa puhdistaa uunipellit – esimerkiksi Martat suosittelevat sitä.

Kahdeksan tuntia sokeripalalla hankaamista vuokranantajalta on toki hyväksyttävää: vuokranantaja saa tehdä omalle uunipellilleen ihan mitä haluaa. Ex-vuokralaista ei kuitenkaan saa veloittaa kahdeksan tunnin työstä. Vuokranantajan täytyy pitää taloudellinen vahinko mahdollisimman pienenä, esimerkiksi esineen korjaamisesta ei saa vaatia enempää kuin sen arvoa. Kuluttajariitalautakunta pitää oman työn hintana kymmentä euroa tunnilta. Perusuunipellin hinta on uutena halvimmillaan alle 10 euroa – sen enempää uunipellin puhdistamisesta ei voi veloittaa.

Loppusiivouksen puutteet ovat yksi yleisimmistä riidanaiheista vuokralaisen ja vuokranantajan välillä. Netistä löytyy ohjeita loppusiivouksen tekemiseen ja asiasta on olemassa jopa vuokranantajien ja vuokralaisten edustajien yhdessä laatima ohje (PDF-tiedosto).

Jos on laiska tai epävarma, loppusiivoukseen voi käyttää ammattitaitoista siivousfirmaa – vaivan säästymisen lisäksi etuna on se, että jos loppusiivous ei ole riittävä, siivousfirma on vastuussa palauttamatta jäävästä vuokravakuudesta siivouksen osalta.

Kun asumiseen liittyen tulee pulmia, yksin ei tarvitse jäädä. Kuluttajaliiton jäsenenä saat lakimiestasoista neuvontaa myös vuokra-asumiseen liittyvissä kysymyksissä! Lue lisää jäsenneuvontamme palveluista.

Timo Niemi

Lakimies

Ongelmia tuotteen palautuksen kanssa? Kaipaatko lakimiehen apua?

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!