Blogit

Sinnikkäistä puhelinmyyjistä

6.5.2019 | Ostaminen ja kuluttajansuoja

Eräässä aiemmassa työssäni kuulin valehtelematta viikoittain naapurihuoneestani ystävällisesti lausuttuna suurin piirtein seuraavan lausahduksen: “Kiitos tarjouksesta, mutta en tällä kertaa tilaa mitään. Hyvää päivänjatkoa”. Sitten taas naurahdettiin yhdessä asialle.

Toisia puhelinmyyntiyritykset eivät häiritse tai haittaa. Ex-kollegani kuunteli mielellään tarjouksia ja toisinaan tilasikin lehden tai pari. Toisille ne aiheuttavat närästystä ja hammastenkiristelyä. Myönnän kuuluvani jälkimmäisiin ja siksi olenkin pyrkinyt estämään kielloin puhelinmarkkinoinnin. Aina silloin tällöin joku kuitenkin edelleen yrittää ja joistain tapauksista on vaikea päästä eroon, vaikka kuinka kohteliaasti pyytäisi, ettei enää soiteltaisi.

Sinnikkäät puhelin- ja kotimyyjät aiheuttavat ongelmia erityisesti ikääntyneille yksinasuville. Myyntitavat voivat olla kyseenalaisia ja puhelin- ja kotimyynnissä esiintyy usein epäselvyyksiä siitä, onko tuotetta ylipäätään tilattu ja millä ehdoin. Puhelinmyynnissä ongelmia ovat aiheuttaneet erityisesti sähkön, puhelin- ja internetliittymien, luontaistuotteiden, ravintolisien ja vitamiinien sekä lehtien kauppaaminen. Kotimyynnissä erityisesti remonttien aggressiivinen myynti on saanut runsaasti julkisuutta. Tämä käy ilmi kuluttajaneuvojille sekä kuluttaja-asiamiehelle tulleissa yhteydenotoissa (KKV:n tiedote 4.2.2019). Sekä puhelin- että kotimyynnissä tilanne tulee kuluttajalle yllättäen eteen ja päätöksenteolle ei välttämättä anneta riittävästi aikaa. Iäkkäillä ihmisillä voi olla vaikeuksia ymmärtää sopimuksen sisältöä ja myyntitilanne saatetaan kokea painostavaksi.

Puhelin- ja kotimyynnin ongelmien vähentämiseksi Kuluttajaliitto esittää, että puhelimitse tehtävien etäsopimusten ja kotimyynnissä tehtyjen sopimusten osalta elinkeinonharjoittajan on vahvistettava tarjous kuluttajalle, joka tulee sidotuksi vasta lähetettyään kirjallisen hyväksyntänsä. Käytännössä uusi säännös tarkoittaisi sitä, että elinkeinoharjoittajan olisi lähetettävä kuluttajalle tarjous, jossa kerrotaan, että sopimus sitoo kuluttajaa vasta, kun hän on hyväksynyt sen kirjallisesti. Samassa yhteydessä tulisi kertoa selvästi hyödykkeen pääominaisuudet, kokonaishinta ja sopimuksen kesto. Kuluttajan hyväksyntä voisi tapahtua tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä.

EU-sääntelyn muutokset ovat tuomassa mahdollisuuksia asettaa nykyistä tiukempia sääntöjä puhelin- ja kotimyynnille. Sääntelyn kansallisessa täytäntöönpanossa on tartuttava tarjottuihin mahdollisuuksiin. Ne meistä, jotka edelleen haluavat sallia puhelinmyynnin, voisivat sen tehdä ennakkosuostumuksella. Taataan kaikille riittävä harkinta-aika perusteltujen ostopäätösten tekemiseen ja peruutusoikeuden käyttämiseen.

Tiina Vyyryläinen

Lakimies

Peruuntuiko matka? Askarruttaako reklamaatio?

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta vain 15 eurolla vuodessa! Neuvomme niin arjen haasteissa kuin isommissa ongelmatilanteissa.

Lue lisää