Valmismatka on vähintään kahden matkailupalvelun yhdistelmä, joista ainakin yksi on kuljetus tai majoitus.

Mitä tarkoittaa valmismatka?

Valmismatkalla tarkoitetaan vähintään kahden matkailupalvelun yhdistelmää, joista ainakin yksi on kuljetus tai majoitus ja palvelut tarjotaan yhdistettyyn hintaan, esimerkiksi seuramatkaa (kuljetus + majoitus + ateriat). Pelkkä kuljetusvälineessä tapahtuva majoitus (esim. laivaristeily) ei vielä tee matkasta valmismatkaa.

Matkanjärjestäjän on kerrottava onko kyseessä valmismatka. Matkatoimistot merkitsevät valmismatkan valmismatka.fi -logolla esimerkiksi verkkosivuilleen, matkaesitteisiinsä ja varausvahvistuksiinsa.

Valmismatkoja säädellään EU-tasolla ns. matkapakettidirektiivillä. Direktiiviä ollaan parhaillaan uudistamassa. Uudistus laajentaa direktiivin soveltamisalaa ja tuo uusia palveluita valmismatkoja koskevan sääntelyn piiriin.

Suomessa valmismatkoja säännellään valmismatkalailla ja lailla valmismatkaliikkeistä. Lainsäädäntöä täydentää Kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liiton yhdessä laatimat yleiset valmismatkaehdot. Lisäksi on olemassa erityismatkaehtoja. Matkaehdot eivät saa olla ristiriidassa valmismatkalain kanssa.