Joskus puhelin- ja internetliittymien käyttö saattaa aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. Tästä syystä viisas kuluttaja tutustuukin jo ennakolta erilaisiin tapoihin hallita ja ennakoida puhelinkuluja.

Ennakoi kuluja

Teleyhtiöt tarjoavat monia tapoja hallita ja ennakoida puhelinkulujaan. Viestintäpalvelujen käyttöä voi estää ja rajata esimerkiksi saldorajoituksen, käyttörajan ja estopalvelujen avulla. Myös erilaiset kiinteähintaiset palvelupaketit voivat olla hyödyllisiä puhelinkulujen hallinnassa, kunhan muistaa, etteivät esimerkiksi EU-maiden ulkopuolella soitetut puhelut eivätkä palvelu- ja yritysnumeroihin soitetut puhelut yleensä kuulu pakettiin. 

Prepaid-liittymä on yksi tehokas keino hallita puhelinkuluja, koska puhelut ja muut palvelut maksetaan etukäteen eikä mitään ylimääräistä laskua pääse kertymään. 

Älypuhelimissa yllätyksiä aiheuttaa usein datasiirron hinta. Ennen älypuhelimen käyttöönottoa kannattaa tarkistaa puhelinliittymän ehdot. Yllättävien ja ylisuurien laskujen välttämiseksi datapalveluita ei kannata käyttää tai edes koko puhelinta ottaa käyttöön (laittaa SIM-korttia puhelimeen) ennen kuin liittymään on hankittu kiinteähintainen ja sopivan kokoinen datasopimus. Datapakettia hankkiessa kannattaa samalla miettiä, haluaako rajoittaa tai estää datapalvelujen käytön ulkomailla. Etenkin EU:n ulkopuolella tapahtuva datasiirto ei usein kuulu datapaketteihin ja tästä syystä sen käyttö saattaa tulla erittäin kalliiksi. 

Palvelu- ja yritysnumerot ovat usein maksullisia

Palvelu- ja yritysnumerot ovat erillishinnoiteltuja puhelinnumeroita, jotka eivät yleensä kuulu liittymien puhepaketteihin, vaan niistä laskutetaan erikseen. Lain mukaan palvelu- ja yritysnumeroita käyttävien yritysten tulee kertoa soittajille puheluiden hinta. On syytä huomata, että asiakkaalla on oikeus perushintaisesta puhelinnumerosta tarjottavaan asiakaspalveluun, kun kyse on jo aiemmin tehtyyn kauppaan tai sopimukseen liittyvästä asiasta, kuten reklamaation jättämisestä tai sopimuksen irtisanomisesta. 

Yritysnumeroon soittamisen hinta riippuu numeron tarjoavan teleyrityksen perimästä hinnasta ja siitä, soittaako lanka- vai matkapuhelimesta. Maksun periminen myös jonotusajalta on sallittua. Puhelun hinnat löytyvät numeroa tarjoavien teleyritysten hinnastoista, ja Liikenne- ja viestintäviraston määrää palveluhintojen enimmäismäärän. Hintatietojen on oltava myös esillä mainoksissa ja muussa yrityksen materiaalissa. 

Merkille pantavaa on, että esimerkiksi valtionhallinnon 010-alkuiset numerot luetaan yritysnumeroiksi, jolloin niihin soittaminen saattaa olla lisämaksullista.