Monessa suomalaisessa kodissa kamppaillaan talousongelmien kanssa. Maksuhäiriömerkintä on lähes 400 000 suomalaisella ja yli puoli miljoonaa henkilöä on vuosittain ulosotossa. Tilastokeskuksen mukaan noin 16 % kuluttajista elää köyhyys- ja syrjäytymisriskissä. Riskiä kasvattavat muun muassa pienituloisuus, suuret sairauskulut, yksinasuminen tai muu aineellinen tai sosiaalinen puute.

Ylivelkaantuneiden määrä on vaarana lisääntyä entisestään, kun alati nousevat elinkustannukset ajavat vielä hetki sitten omillaan pärjänneitä kotitalouksia ahtaalle. Maamme tulevalta hallitukselta ja uudelta eduskunnalta vaaditaankin ripeitä toimia velkaantuneiden arjen helpottamiseksi ja velkatilanteiden pahenemisen ehkäisemiseksi. Kuluttajaliiton valtuusto esittää kevätkokouksessaan keinoja kuluttajan ylivelkaantumisen hillitsemiseksi:

1)    Korkeakorkoisten kuluttajaluottojen, eli ns. pikavippien markkinointia tulee entisestään rajoittaa.
2)    Ulosottoa tulee uudistaa edelleen ulosottovelallisen kokonaistilanne huomioiden.
3)    Sote-palveluiden asiakasmaksujen tasasuuruiset maksut tulee sisällyttää alentamisvelvoitteen piiriin, jotta ulosottoon päätyvien maksujen määrää saataisiin vähennettyä.
4)    Tietoisuutta taloudenhallintaa tukevista yhteiskunnallisista palveluista, kuten talous- ja velkaneuvonnasta, sekä sosiaalisesta luototuksesta tulee parantaa.

Ylivelkaantumisen ennaltaehkäisyyn tähtäävien toimienpiteiden edistäminen ja jo syntyneiden ongelmien ratkaiseminen ei saa jäädä alkavalla hallituskaudella muiden toimien varjoon, vaan monipuoliset toimenpiteet pitää sisällyttää tulevaan hallitusohjelmaan.