Tiedotteet

Kuluttajaliitto vetoaa suomalaisiin kuluttajiin: tuetaan yhdessä paikallisia pienyrittäjiä

16.3.2020 | Ostaminen ja kuluttajansuoja

Etämaksaminen puhelimella

TIEDOTE 15.3.2020

Globaali koronaviruskriisi tulee koskettamaan jokaista suomalaista. Miten tästä kriisistä yhteiskuntana selviämme, on monelta osin omissa käsissämme. Kuluttajaliitto vetoaakin suomalaisiin kuluttajiin, jotta edelleen käyttäisimme erityisesti oman lähiseutumme pienten ja keskisuurten yrittäjien palveluita myös epidemian aikoihin, luonnollisesti turvallisuustekijät huomioiden.

Muuten voimme epidemia-aallon jälkeen herätä todellisuuteen, missä moni pienempi yritys on kriisin vaikutusten vuoksi ajautunut toimintavaikeuksiin tai jopa konkurssiin. ”Jokainen konkurssitilanne on menetys yhteisöllemme ja heikentää sekä yksipuolistaa palveluverkostoamme” Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. Yrittäjien on saatava leipänsä myös tänä keväänä.

Moni tekee nyt etätöitä kotona. Etätöiden tekemisessä ei ole mitään uutta, mutta sen laajuus on nyt jotain ennennäkemätöntä. Eri toimialojen kannattaakin ajatella nyt ketterästi ja innovatiivisesti, voisiko toimintaa mukauttaa vastaamaan etätöitä tekevien, sairastuneiden tai muuten kotona paljon aikaa viettävien arjen uusiin tarpeisiin. Ravintolayrittäjät voivat tehdä liiketoimintaa esimerkiksi myymällä etätöissä oleville kotiin noudettavia lounaspaketteja. Ruokakauppojen kotiin tuotavia kauppakassipalveluita kannattaa tuoda vahvasti esille. Liikunta-alan yrittäjät voisivat pitää jumppatunteja netin kautta kotona oleville. Yhdistykset voisivat siirtää tapaamisensa etänä pidettäviksi, jotta monien arkea ilostuttavat tapaamiset eivät peruuntuisi kokonaan tältä keväältä. Kriisitilanteissa meidän kaikkien on hyvä miettiä toimintamalleja joustavasti uuteen uskoon.

Suomalaiset ovat tunnettuja siitä, että kaveria ei jätetä. Auttamishalumme laitetaan nyt testiin. Ei jätetä ketään yksin. Jokaisen tulisi nyt varmistaa, että kaikki läheiset ja tarpeessa olevat yhteisömme asukkaat saavat tarvitsemansa avun nyt ja kriisin edetessä. Omasta auttamishalustaan voi ilmoittaa vaikkapa paikallisissa some-ryhmissä tai oman rapun ilmoitustaululla. ”Meidän kaikkien aika astua auttajiksi on koittanut” Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa. Jokaiselle varmasti löytyy oma tapa auttaa.

Lisätietoja: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, 040 5566 421

Lue lisää aiheesta

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin