Koronaviruspelkoa hyödynnetään digihuijauksissa

13.3.2020 | Huijaukset

Kännykkä

Tiedote 13.3.2020

Maailmalla liikkuu nyt huijausviestejä, joissa hyödynnetään koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaa pelkoa ja epätietoisuutta. Kuluttajaliitto alkaa kerätä tietoa ajankohtaisista koronavirusaiheisista huijauksista nettisivuilleen.

Koronavirusaiheisissa tietojenkalasteluviesteissä on muun muassa tarjottu väitettyä lääkettä virukseen. Lisäksi Maailman terveysjärjestö WHO:n nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa tarjotaan tietoa virukselta suojautumiseen lataamalla viestin liite. Tiedoston lataamalla lataa tosiasiassa haittaohjelman laitteelleen.

Tietojenkalasteluviestien tarkoituksena on saada huijattua uhrin henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja. ”Omia tietoja ei kannata ikinä luovuttaa sähköpostin perusteella, jos ei ole täysin varma viestin lähettäjästä”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa.

Huijausviestejä ei kannata avata vaan poistaa saman tien. Ajankohtaista tietoa koronaviruksesta kannattaa etsiä ensisijaisesti viranomaisten sivuilta.

Osana Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanketta Kuluttajaliitto kerää tietoa ajankohtaisista verkko- ja mobiilihuijauksista koronavirukseen liittyen. Huijauksista kerrotaan osoitteessa https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/huijarit-kuriin/koronavirukseen-liittyvat-huijaukset/.

Tietoa huijauksista päivitetään myös hankkeen sosiaalisen median kanavilla (@huijausinfo) Facebookissa ja Twitterissä.

Lisätietoja: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, puh. 040 5566 421, juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fi

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!