Tiedotteet

Kasvomaskien mahdollinen käyttösuositus ei saa asettaa kotitalouksia eriarvoiseen asemaan

6.8.2020 | Korona

Mies kasvomaskissa

Tiedote 6.8.2020

Kotitalouden taloudellinen tilanne ei saa olla esteenä työ- tai koulumatkojen turvalliselle ja suosituksiin perustuvalle kulkemiselle, mikäli kansalliseen maskisuositukseen päädytään. Kuluttajaliitto katsoo, että pienituloisille kotitalouksille tulee valtion toimesta luoda edellytykset saada käyttöönsä riittävä määrä kasvomaskeja turvaamaan arjen normaali ja välttämätön liikkuminen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on tiettävästi valmistelemassa uusia keinoja koronaepidemian toisen aallon ehkäisemiseksi. Myös suositus kasvomaskin käytöstä sisältyy käytävään keskusteluun. Suositusta kasvomaskien käytöstä tarkennettaneen pian siten, että maskin käyttö on entistä suositellumpaa tilanteissa, joissa turvavälien noudattaminen on hankalaa, kuten julkisissa tiloissa ja julkisessa liikenteessä.

Pienituloiselle kotitaloudelle jopa mahdoton uusi kuluerä?

Julkisilla matkustaminen lisääntyy koulujen alkaessa ja hallituksen etätyösuosituksen umpeuduttua. Suosituksen mukainen kasvomaskin käyttäminen on uusi kuluerä, johon monella pienituloisella kotitaloudella ei ole varaa. Kertakäyttöinen kasvomaski maksaa noin vajaan euron. Esimerkiksi julkisilla liikennevälineillä töihin ja kouluun liikkuvan kahden aikuisen ja kolmen lapsen perheen kuukausittaiset menot kasvaisivat näin ollen lähes 200 eurolla. Pestävien kasvomaskien hinnat puolestaan vaihtelevat noin viiden ja 15 euron välillä. Niitä tarvitaan kuitenkin useita ja niiden huolto vie aikansa.

Koronan aiheuttamat riskit koskettavat koko yhteiskuntaa

Kasvomaskin käyttäminen ohjeiden mukaisesti on koko yhteisön etu. Väärin käytettynä maski ei anna suojaa, vaan riskit voivat jopa kasvaa. Kasvomaskien kustannukset voivat houkuttaa maskin käyttämiseen väärin, päätökseen olla piittaamatta suosituksista tai oman liikkumisen liialliseen rajoittamiseen. Nämä kaikki ovat huonoja vaihtoehtoja. Vähävaraisuus ei saa muodostua esteeksi julkisen vallan antaman suosituksen noudattamiselle, eikä kasvattaa terveyteen kohdistuvia riskejä. Yhdenkään lapsen kulkeminen kouluun tai vapaa-ajan harrastuksiin ei saa olla kiinni siitä, onko perheellä varaa ostaa maskeja vai ei.

Kasvomaskien käyttösuositusta muotoiltaessa tulee huomioida se, miten kasvomaskit on hankittavissa siten, että se on yhteiskunnallisesti oikeudenmukaista eikä aseta mitään kuluttajaryhmää eriarvoiseen asemaan.

Lisätietoja: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, p. 040 5566421

Lue lisää aiheesta

Mies kasvomaskissa

Soiko puhelin taas väärässä paikassa?

Laita se äänettömälle.

Kuluttajaliiton ajankohtaista

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin