”Nyt porataan!” – Potilaan tiedonsaantioikeus hammashoidossa

Webinaari | Seminaari
Terveydenhuollon asiakkaalla on oikeus saada tietoa hoitoaan koskevista asioista. Hammashoidossa hoitotoimenpiteet tapahtuvat potilaan suussa hänen näkökenttänsä ulkopuolella, jolloin potilaan tiedonsaantioikeuden turvaaminen on erityisen tärkeää.
Vaikka potilaan tiedonsaantioikeus on turvattu lainsäädännössä, on monella tänä päivänä tunne siitä, ettei hammaslääkäri kerro tehdyistä toimenpiteistä tarpeeksi selkeästi. Riittämätön tiedonsaanti voi aiheuttaa hämmennystä, kun tulee aika maksaa lasku. Jos potilaalla ei ole selkeää käsitystä hoitokäynnillä tehdyistä toimenpiteistä, hänen on vaikeaa arvioida laskun oikeellisuutta.
Paneelikeskustelussa pohditaan, mihin tietoon potilaalla on hammashoitokäynnillä oikeus ja millä keinoin potilaan tiedonsaantia saataisiin parannettua hammashoidossa. Tilaisuuden juontaa Kuluttajaliiton potilaan oikeuksien asiantuntija Julia Lumijärvi. Mukana keskustelemassa ovat potilasjärjestöaktiivi ja hammashoitaja Kyllikki Koistinen sekä hammaslääkärit Eero Raittio ja Ulla Hautanen.
Tilaisuus on maksuton ja suunnattu kaikille potilaille sekä aiheesta kiinnostuneille. Paneelikeskustelu järjestetään Zoomin välityksellä, ja pääset myös esittämään aiheesta kysymyksiä asiantuntijoille. Voit lähettää kysymyksiä myös etukäteen tällä lomakkeella.
Tervetuloa mukaan!
Näin osallistut:
Vinkki: Tilaa muistutus tapahtumasta, niin saat osallistumislinkin kätevästi sähköpostiisi noin tuntia ennen tapahtumaa!