I sina bedrägerier vädjar yrkesbrottslingar ofta till människornas vilja att hjälpa eller önskemål om snabba pengar. Det bästa sättet att skydda sig mot bedrägerier är ofta att använda sunt förnuft. Om någonting låter för bra för att vara sant, är det sällan det. I förebyggandet av nätbedrägerier är digikunskaper ytterst viktiga. Noggrannhet och förmågan att känna igen ett bedrägeri hjälper att utnyttja möjligheterna som internet erbjuder och agera modigt på nätet.
Få bukt med bedragare! Känn igen nätbedrägeri
Så här undviker du att bli bedragen
Berätta ditt mobilnummer, ditt födelsedatum och ditt personnummer endast när denna information verkligen behövs. Bedragaren kan fråga efter till exempel ditt telefonnummer för att sedan i fortsättningen kunna skicka dig avgiftsbelagda sms. Lita inte heller blint på e-postens sändaruppgifter eller på alla internetsidor. Se till exempel till att adressraden på internetbankens inloggningssida har en ikon med ett låst lås.
Att bli bedragen är ingenting att skämmas över, eftersom vem som helst kan bli utsatt för det. Om du har blivit bedragen, kontakta alltid myndigheterna, eftersom det kan hjälpa dem att gripa brottslingarna.
Brottslingarna kommer jämt på olika sätt att bedra konsumenter. Följaktligen har många internationella bedragare försökt att lura till exempel finländska bankkunder med finskspråkiga meddelanden.
Nätbedrägerier
Nätbedrägerier kan kategoriseras till olika bedrägerityper. Nedan hittar du med exempel de vanligaste nätbedrägerierna som är riktade mot konsumenter.
Andra bedrägerier
Nedan hittar du andra vanliga bedrägerier som konsumenterna bemöter.
Vad ska jag göra om jag misstänker att jag blivit bedragen på nätet?
Efter att ett brott hänt
Till exempel informationsfiske per telefon, förlorad bank-ID, pengaöverföring i romansbluff, investeringsbedrägeri, näthandel bedrägeri, beställningsfälla eller falska fakturor.
Om du har förlorat pengar, meddela din banks kundservice omedelbart, för att undvika förlust av mer pengar. Gör även en polisanmälan.
Meddelanden och e-post där man utpressar pengar
Om man i meddelandet utpressar pengar genom att hota med att avslöja känsligt bildmaterial, byt lösenordet på din dator eller på ditt konto. Besvara inte meddelandet, ge inte ditt inlogg och gör inga pengaöverföringar. Läs mera på Cybersäkerhetscentrets hemsida
Källor och ytterligare information om nätbedrägerier:
Polisen: Bedrägerier riktade mot äldre
Konkurrens- och konsumentverket: Lär dig känna igen bedrägeri
Cybersäkerhetscentret (Traficom): Så skyddar du dig mot nätbedrägerier