Kevät on antanut odottaa itseään, mutta pian on taas aika vaihtaa auton alle kesärenkaat. Kuluttajaliitto vertaili renkaiden vaihdon hintaa eri kaupungeissa. Vertailun halvin vaihto maksoi 19 euroa ja kallein 45 euroa. Keskimäärin renkaiden vaihto maksoi 33 euroa. Myös kausisäilytyksen, eli rengashotellien hintoja poimittiin vertailuun. Näissä hinnat vaihtelivat 30-120 euron välillä, mutta palvelun sisällöissä oli eroja.

Kuluttajaliitto vertaili henkilöauton renkaiden vaihdon hintaa 12:lla väkiluvultaan suurella paikkakunnalla
(Helsinki, Espoo, Vantaa, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, Kouvola, ja Joensuu sekä Tampere, Turku, Pori ja Oulu lähiseutuineen). Vertailuun valikoitui yhteensä 114 yritystä.*

”Renkaiden vaihdossa voi säästää vertailemalla hintoja etukäteen – netti on tähän hyvä apuväline”, Kuluttajaliiton kuluttajaekonomisti Paula Pessi toteaa. ”Tosin hintatietoja oli joskus hankala löytää yritysten kotisivuilta ja termien käyttö vaihteli. Joidenkin yritysten kannattaisi panostaa selkeämpään verkkoviestintään”, Pessi jatkaa.

Vertailun kallein vaihto maksoi yli kaksinkertaisesti halvimpaan verrattuna. Jopa saman paikkakunnan sisältä hintaeroa löytyi 26 euroa. Edullisimmillaan renkaat vaihtuvat Joensuussa 19 eurolla. Kallein vaihto löytyi Oulusta sekä Vianor-ketjun toimipisteistä hintaan 45 euroa. Euromaster-ketjun hinta renkaiden vaihdolle oli 44 euroa. Sekä Vianor, että Euromaster toimivat kaikilla vertailun paikkakunnilla.

”Vaihtopaikan valinnassa painavat myös ajan varaamisen ja saamisen nopeus ja helppous, eikä halvemman hinnan perässä kannata kuitenkaan ajaa kovin pitkiä matkoja”, Pessi pohtii. Asiakkaan on myös hyvä selvittää ennen palvelun hankkimista mitä palvelu sisältää. Joissakin paikoissa esimerkiksi pesu ja ilmanpaineiden tarkistus kuuluivat vaihdon hintaan ja joissakin ei.

Kesärenkaat saa vaihtaa aikaisintaan maaliskuun alussa. Renkaiden vaihtoa ei kuitenkaan kannata kiirehtiä, vaan huomioida sääolosuhteet ja vaihtaa kesärenkaat silloin, kun yöpakkasista ei enää ole vaaraa. Kevätsää pakkasaamuineen ja -iltoineen voi helposti yllättää autoilijan. Kesärenkaiden kunto kannattaa tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen niiden vaihtamista. Huomioitavia asioita ovat muun muassa renkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet.

Renkaiden varastointi oikeissa olosuhteissa hidastaa niiden ikääntymistä. Vertailussa tarkasteltiin myös renkaiden säilytyspalveluiden eli rengashotellien hintoja, mikäli niitä tarjottiin ja niille löytyi selkeästi tulkittava hinta. Kausisäilytyksen hinnoissa oli huomattavaa vaihtelua riippuen paikkakunnasta ja siitä, sisälsikö säilytys myös renkaiden vaihdon. Usein säilytykseen sisältyivät myös pesu, ilmanpaineiden tarkistus ja vakuutus. Halvimmillaan kausisäilytyksen ilman renkaiden vaihtoa sai 30 eurolla Joensuussa. Kallein säilytys sisälsi myös renkaiden vaihdon kustantaen 120 euroa Espoossa ja Vantaalla.

Lue kaikki hinnat löytyvät raportista: www.kuluttajaliitto.fi/hintavertailut

*Kuluttajaliiton renkaiden vaihdon vertailun hinnat kerättiin yritysten kotisivuilta viikoilla 11-13/2018. Vertailun yritykset valikoituivat hakukonehaun perusteella siten, että vertailuun valittiin haun ”renkaiden vaihto + paikkakunta” ensimmäisiä osumia pois lukien maksetut mainokset. Niitä yrityksiä ei valittu, joiden hinnastosta ei ilmennyt renkaiden vaihdon hintaa ilman tarjouspyynnön lähettämistä tai hintaa ei oltu ilmaistu selkeästi. Tässä vertailussa renkaiden vaihdolla tarkoitetaan vanteilla olevien renkaiden asennusta auton alle ja vertailuhinta on edullisin hinta henkilöauton renkaiden vaihdolle ilman pesua, tasapainotusta, lukkopultin avaamista tms.