Potilasoikeusneuvonta

Maaliskuusta alkaen Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme 2.3.2020 alkaen kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa myös potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.

Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

● Kuka on vastuussa, jos saat huonoa sote-palvelua?
● Ketkä ovat potilaan/asiakkaan omaisia ja läheisiä? Mitä oikeuksia minulla on potilaan omaisena?
● Mitä tulee tehdä, jos henkilökunta havaitsee, että potilasta/asiakasta yritetään hyväksikäyttää taloudellisesti?
● Potilaan kulttuuritaustan perusteella hän ei hyväksy naislääkäriä. Onko hänellä oikeus saada paikalle mieslääkäri?
● Kotihoidon asiakas haluaa jäädä kotiin, vaikka kotihoidon hoitaja haluaa hänen menevän ambulanssilla sairaalaan. Kenen tahto lopulta ratkaisee potilaan hoitolinjauksen?
● …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!

Kaikille avoin neuvonta

Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta on toistaiseksi kesätauolla. Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilaan oikeuksista jäsenneuvonnastamme.

KATSO MYÖS: NEUVONTAPALVELUT KULUTTAJALIITON JÄSENILLE

Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilasasioista myös jäsenneuvonnastamme. Tarjoamme jäsenillemme maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttaja-asioissa, kuten auto- ja asuntokaupoissa, asumisessa, vuokrasopimuksissa, koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteissa ja erilaisissa sopimusasioissa sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Lue lisää jäsenneuvontamme palveluista ja liity jäseneksi kätevästi verkkosivuillamme!

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!