Artikkeli

Koti- ja etämyynti: Verkkokauppa

Ostaminen ja kuluttajansuoja

Yhä useampi kuluttaja tilaa nykyisin tuotteita kotimaisista ja ulkomaisista verkkokaupoista. Verkossa liikkuu monenlaisia huijareita. Siksi kuluttajan tuleekin olla valppaana niin turvallisten verkkosivujen kuin maksutapojenkin suhteen. Lisäksi kuluttajan on hyvä muistaa, että hän voi joutua maksamaan ulkomailta tulevista tilauksistaan myös tullin ja arvonlisäveron. Lainsäädännössä verkkokauppa lasketaan etäkaupaksi.

Tavallisen kuluttajan on vaikeaa arvioida verkkokauppakauppiaiden luotettavuutta. Yksi tapa arvioida luotettavuutta on perehtyä kauppiaan verkkosivuihin ja selvittää, löytyykö sivuilta ainakin tiedot

1. kauppiaasta
  2. tuotteista
  3. kaupan ehdoista
  4. tilauksen sisällöstä
  5. toimitustavoista ja -kuluista
  6. maksuehdoista ja -tavoista
  7. selkeät merkinnät kokonaishinnoista.

Pelkän sähköposti- tai postilokero-osoitteen kanssa ei kauppaa kannata käydä!

Ulkomaiset verkkokaupat

Kun tilaat tavaroita Euroopan unionin ulkopuolelta, sinun on maksettava tavarasta tullimaksut ja arvonlisävero. Ulkomaisesta verkkokaupasta ostettaessa myös tavaroiden maahantuontiin voi liittyä rajoituksia (esim. alkoholin, tupakan ja reseptilääkkeiden).

Verkkokaupassa maksamiseen voi liittyä riskejä. Turvallisin maksutapa on tuotteen mukana tullut lasku, jonka voi maksaa vasta sen jälkeen, kun on saanut tavaran haltuunsa ja tutustunut siihen.

Jos tavara pitää maksaa etukäteen, maksu kannattaa tehdä luottokortilla. Kun ostokset maksetaan luottokortilla, luottokorttiyhtiö on vastuussa myyjän viivästyksen ja virheen aiheuttamista kuluista tai hinnanalennuksesta.

Verkkomaksajan muistilista

1. Varmista, että käytössä on suojattu internetyhteys: www-osoite tulee olla muotoa https://…
  2. Selaimen alareunassa olevan lukon tai avaimen kuvakkeen tulee olla yhtenäinen. Kaksoisklikkaamalla kuvaketta voi varmistaa, että SSL-varmenne on todella myönnetty www-osoitteelle, jossa asioi.
  3. Käytä nettiselaimen viimeisintä versiota ja varmista, että tietokoneen käyttöjärjestelmän päivitykset ovat ajan tasalla.
  4. Tee ostoksia vain tuttujen verkkokauppojen sivuilla tai varmista, että verkkokaupan luotettavuus ja maine ovat kunnossa (esim. googlettamalla keskustelupalstoilla muiden käyttäjien kommentteja).
  5. Älä koskaan lähetä maksukortin tietoja sähköpostilla.
  6. Tallenna tai tulosta tilausvahvistukset ja kauppiaan mahdollisesti antama kuittaus maksun hyväksynnän jälkeen.
  7. Säilytä tallentamasi tai tulostamasi tiedot myöhempää tarkistusta ja vertailua varten.

Lue lisää ostamisesta ja kuluttajansuojasta

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!