Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Ulkona syömässä

Vastuullinen kuluttaminen

Ravintolassa

  • Leipien kantapalat ovat aivan yhtä maukkaita kuin keskeltä leikatutkin. Älä ruoki hävikkiä, pelasta kantapala!
  • Tuntuuko sinulta usein jäävän ruokaa yli ravintolassa syödessäsi? Kysy pienempiä annoskokoja, vaikkei niitä olisikaan erikseen ilmoitettu ruokalistalla.
  • Alkupalat toimivat mainiosti pieneen nälkään ”tapaksina” – aina ei ole pakko tyytyä ravintolassa syödessä pääruokiin.
  • Suurikokoiset ravintola-annokset voi jakaa hyvällä omallatunnolla yhdessä ystävän kanssa.
  • Tuunaa ravintola-annoksesi! Tiedustele mahdollisuutta vaihtaa ranskalaiset salaattiin tai perunat vihanneksiin omien mieltymystesi mukaan.
  • Pyydä lautastähteet mukaan rasiaan ravintolasta lähtiessäsi. Voit nauttia mm. pitsasta, juustosta, voileivistä, hedelmistä tai kakusta kotona seuraavana päivänä. Parhaassa tapauksessa saat annoksesta herkullisen lounaan seuraavaksi päiväksi.
  • Vaadi ravintoloilta ympäristövastuuta! Kysy henkilökunnalta ravintolan ruokahävikistä ja suosi ravintoloita, jotka tarjoavat sinulle sopivankokoisia annoksia ja laittavat lounaalla linjastoon tarjolle kohtuullisen määrän ruokaa kerrallaan.

Työpaikkaruokalassa

Tuntuuko, että ruokalassa, brunssilla tai buffetravintolassa täytyy ladata lautaselle ruokaa ”koko rahan edestä, kun tästä kerran on maksettukin”? Muista seuraavan kerran, että kukaan ei hyödy ruoasta, joka menee syömättömänä lautaselta biojätteeseen.

  • Ilostuta lounasruoan tekijöitä ottamalla lautaselle sen verran kuin jaksat syödä. Huikkaa kiitokset ruoasta ohittaessasi biojäteroskiksen!
  • Ruokalassa syöty lounas on useimmille päivän ravitsevin ja monipuolisin ateria. Arvosta lounastasi – älä ruoki hukkaa!
  • Kuuntele itseäsi! Mieti, millainen nälkä sinulla juuri tänään on, juuri nyt. Ota ruokaa lautasellesi nälän, älä tottumuksen mukaan.
  • Haasta oma koulusi tai työpaikkasi vähentämään lautashävikin määrää ruokalassa. Yhteisvoimin saatte nopeasti näkyviä tuloksia ja vältätte syömäkelpoisen ruoan hukkaamisen.
  • Ilmoita ruokalan keittiöön työporukkanne tai koululuokkanne poissaoloista, jotta ruokaa osataan varata kulloinkin sopiva määrä. Näin säästätte raaka-aineita, energiaa ja työtä.
  • Käytä lounaalla yhtä isoa lautasta erillisten salaatti- ja pääruokalautasten sijaan. Näin on helpompi koota ravintosuositusten lautasmallin mukaisesti sopivankokoinen annos, jonka jaksat syödä kokonaan. Samalla tulet ottaneeksi riittävästi terveellisiä kasviksia.
  • Kokeile jonakin päivänä koota lounaasi ruokalassa ilman tarjotinta. Näin et tule ottaneeksi tarpeettoman montaa ruokalajia kerralla, ja lautanen on helpompi syödä tyhjäksi. Jos ensimmäisen lautasellisen jälkeen jää vielä nälkä, kysy henkilökunnalta mahdollisuutta santsata.
  • Kysy lounasruokalastasi mahdollisuutta ostaa ylijäänyttä ruokaa kotiin mukaan. Näin voit nauttia myös illalla kotona terveellisistä ja maistuvista valmisruoista.
  • Onko mielestäsi tylsää syödä eilisiä tähteitä töissä, kun muut menevät yhdessä ruokalaan? Järjestäkää työporukalla yhdessä viikoittainen tähderuokapäivä! Silloin eväiden syönnistä tulee sosiaalinen tapahtuma.

Lue lisää vastuullisesta kuluttamisesta

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin