Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Sähkön alkuperä

Vastuullinen kuluttaminen

Sähkön alkuperä

Jokaisella kotitaloudella on oikeus päättää, millä tavoin tuotettua sähköä käyttää. Mikään energiantuotantotapa ei ole täysin haitaton, mutta tuotantomuotojen välillä on eroja.

Sähkön alkuperän varmistaminen

Sähkön tuotantotavoilla ei ole virallista ympäristömerkkiä. Vihreää sähköä markkinoidaan Suomen luonnonsuojeluliiton EKOenergia-merkin alla. Lisäksi moni sähköyhtiö myy tuulisähköä ja uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä omina tuotteinaan.

Jos haluat suosia uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä, valitse silloin alkuperätakuumerkitty vaihtoehto. Sähkön alkuperätakuu (GO, Guarantee of Origin) on eurooppalainen järjestelmä, jolla edistetään uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä. Sähkön myyjän tulee vuosittain kertoa asiakkailleen, mikä osuus sen myymästä sähköstä on tuotettu varmennetulla uusiutuvalla energialla. Tieto on saatavilla myös sähkötuotteiden myynti- ja markkinointiaineistoista.

Voit tarkistaa sähkön alkuperän Energiaviraston ylläpitämästä sähkön hintavertailupalvelusta sekä sähköyhtiön verkkosivuilta. Lisää tietoa sähkön alkuperätakuusta löydät myös Motivan verkkosivuilta.

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää Kuluttajaliiton jäsenyydestä