Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Ruokahävikki

Hävikki | Vastuullinen kuluttaminen

Ruokahävikki on merkittävä ympäristöongelma. Tällä hetkellä koko ruokaketjussa heitetään miljoonia kiloja syömäkelpoista ruokaa pois (10–15 % tuotetusta ruoasta). Rahassa mitattuna se tarkoittaa sitä, että suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa hukkaan vuosittain noin 500 miljoonan euron arvosta. Oman ruokahävikin vähentäminen ei kuitenkaan välttämättä vaadi kuin pieniä tekoja – ja ympäristön lisäksi sinulla on samalla mahdollisuus säästää rahaa.

Ruoan poisheittäminen

Kolmannes koko ruokaketjussa syntyvästä ruokahävikistä syntyy kuluttajien toimesta. Kun poisheitetyt ruoat tasataan koko kansan kesken, jokaisen suomalaisen arvioidaan heittävän pois vuosittain noin 20–30 kiloa syömäkelpoista ruokaa. Rahassa se vastaa nelihenkisessä perheessä noin 500 euron summaa.

Yleisin syy ruoan poisheittämiseen on ruoan pilaantuminen ja päiväysten vanhentuminen. Muita syitä ovat lautasille jääneet ruoantähteet, liian ison määrän valmistus tai se, ettei samaa ruokaa haluta syödä enää. Eniten kuluttajat heittävät pois kasviksia ja maitotaloustuotteita.

Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Kuluttajat ovat vastuussa omasta ruokahävikistään ja voivat sen vähentämiseenkin helposti vaikuttaa.

• Arvioi ruoan todellista tarvetta ja osta ruokaa tarpeeseen. Älä haksahda paljousalennuksiin, jos et tiedä, miten aiot tuotteet hyödyntää.
  • Lue elintarvikkeiden päiväysmerkintöjä
  • Parasta ennen -päiväys tarkoittaa, että tuote säilyy vielä tämän jälkeen, mutta sitä kannattaa arvioida haistamalla ja maistamalla.
  • Viimeinen käyttöpäivä -merkintä tarkoittaa, että tuote on käytettävä viimeistään kyseisenä päivänä.
  • Siivoa jääkaappi usein, jotta tiedät mitkä ruoat ovat menossa vanhaksi.
  • Pakasta ylijäänyt ruoka, mutta vältä pakastimen käyttöä hauta-arkkuna.
  • Tuunaa ylijääneestä ruoasta uusi ruokalaji seuraavalle päivälle.
  • Pelasta hyvät elintarvikkeet haaskuulta ja säästä samalla – hyödynnä -30 % -lapuilla varustetut tuotteet.

• Kuluttajaliiton koordinoima Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) kutsuu kaikki kiinnostuneet ruoka-alan toimijat, yritykset, kansalaisjärjestöt sekä paikalliset ruohonjuuritason toimijat tekemään vaikuttavaa yhteistyötä kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi. Nappaa talteen hävikinvähentämisvinkkejä Hävikkifoorumin somesta!
  • Jokavuotinen Hävikkiviikko järjestetään vuosina 2021 ja 2022 viikolla 37 osana Hävikkifoorumi-hanketta.
  • Saa syödä! -sivustolta löydät lisää vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen.

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää Kuluttajaliiton jäsenyydestä