Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Ruokahävikki

Hävikki | Vastuullinen kuluttaminen

Ruokahävikki on merkittävä ympäristöongelma. Tällä hetkellä koko ruokaketjussa heitetään miljoonia kiloja syömäkelpoista ruokaa pois (10–15 % tuotetusta ruoasta). Rahassa mitattuna se tarkoittaa sitä, että suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa hukkaan vuosittain noin 500 miljoonan euron arvosta. Oman ruokahävikin vähentäminen ei kuitenkaan välttämättä vaadi kuin pieniä tekoja – ja ympäristön lisäksi sinulla on samalla mahdollisuus säästää rahaa.

Ruoan poisheittäminen

Kolmannes koko ruokaketjussa syntyvästä ruokahävikistä syntyy kuluttajien toimesta. Kun poisheitetyt ruoat tasataan koko kansan kesken, jokaisen suomalaisen arvioidaan heittävän pois vuosittain noin 20–30 kiloa syömäkelpoista ruokaa. Rahassa se vastaa nelihenkisessä perheessä noin 500 euron summaa.

Yleisin syy ruoan poisheittämiseen on ruoan pilaantuminen ja päiväysten vanhentuminen. Muita syitä ovat lautasille jääneet ruoantähteet, liian ison määrän valmistus tai se, ettei samaa ruokaa haluta syödä enää. Eniten kuluttajat heittävät pois kasviksia ja maitotaloustuotteita.

Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Kuluttajat ovat vastuussa omasta ruokahävikistään ja voivat sen vähentämiseenkin helposti vaikuttaa.

• Arvioi ruoan todellista tarvetta ja osta ruokaa tarpeeseen. Älä haksahda paljousalennuksiin, jos et tiedä, miten aiot tuotteet hyödyntää.
  • Lue elintarvikkeiden päiväysmerkintöjä
  • Parasta ennen -päiväys tarkoittaa, että tuote säilyy vielä tämän jälkeen, mutta sitä kannattaa arvioida haistamalla ja maistamalla.
  • Viimeinen käyttöpäivä -merkintä tarkoittaa, että tuote on käytettävä viimeistään kyseisenä päivänä.
  • Siivoa jääkaappi usein, jotta tiedät mitkä ruoat ovat menossa vanhaksi.
  • Pakasta ylijäänyt ruoka, mutta vältä pakastimen käyttöä hauta-arkkuna.
  • Tuunaa ylijääneestä ruoasta uusi ruokalaji seuraavalle päivälle.
  • Pelasta hyvät elintarvikkeet haaskuulta ja säästä samalla – hyödynnä -30 % -lapuilla varustetut tuotteet.

Kuluttaja-lehti järjestää vuosittain Hävikkiviikon, jolloin laaja joukko yhdistyksiä, yrityksiä ja muita tahoja nostaa yhdessä ruokahävikin vähentämisen esille. Saa syödä! -tapahtumasta lisätietoa täältä.

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!