Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Ruokahävikki

Hävikki | Vastuullinen kuluttaminen

Ruokahävikki on monella tapaa merkittävä ongelma. Tällä hetkellä koko ruokaketjussa menee syömäkelpoista ruokaa hukkaan noin 360 miljoonaa kiloa. Merkittävä osa ruokahävikistä muodostuu kotitalouksissa. Oman ruokahävikin vähentäminen ei kuitenkaan välttämättä vaadi kuin pieniä tekoja – ja ympäristön lisäksi sinulla on samalla mahdollisuus säästää rahaa.

Ruoan poisheittäminen

Yli kolmannes koko ruokaketjun hävikistä syntyy kuluttajien toimesta. Se tarkoittaa, että kodeissa muodostuu ruokahävikkiä yli 100 miljoonaa kiloa vuosittain. Kun poisheitetyt ruoat tasataan koko kansan kesken, jokaisen suomalaisen arvioidaan heittävän pois vuosittain noin 20–25 kiloa syömäkelpoista ruokaa.

Rahassa mitattuna se tarkoittaa sitä, että suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa roskikseen noin 500 miljoonan euron arvosta. Nelihenkisessä perheessä se tarkoittaa useamman sadan euron edestä vuosittain hukkaan heitettyä rahaa.

Yleisin syy ruoan poisheittämiseen on ruoan pilaantuminen ja päiväysten vanhentuminen. Muita syitä ovat lautasille jääneet ruoantähteet, liian ison määrän valmistus tai se, ettei samaa ruokaa haluta syödä enää.

Eniten hävikkiä syntyy vihanneksista, juureksista ja perunoista, hedelmistä ja marjoista sekä kahvista.

Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Kuluttajat ovat vastuussa omasta ruokahävikistään ja voivat sen vähentämiseenkin helposti vaikuttaa.

• Arvioi ruoan todellista tarvetta ja osta ruokaa tarpeeseen. Älä haksahda paljousalennuksiin, jos et tiedä, miten aiot tuotteet hyödyntää.
  • Opettele elintarvikkeiden päiväysmerkinnät: Parasta ennen -päiväys tarkoittaa, että tuote säilyy vielä tämän jälkeen, mutta sitä kannattaa arvioida haistamalla ja maistamalla. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä sen sijaan tarkoittaa, että tuote on käytettävä viimeistään kyseisenä päivänä.
  • Siivoa jääkaappi usein, jotta tiedät mitkä ruoat ovat menossa vanhaksi.
  • Pakasta ylijäänyt ruoka, mutta vältä pakastimen käyttöä hauta-arkkuna.
  • Tuunaa ylijääneestä ruoasta uusi ruokalaji seuraavalle päivälle.
  • Pelasta hyvät elintarvikkeet haaskuulta ja säästä samalla – hyödynnä -30 % -lapuilla varustetut tuotteet.

• Kuluttajaliiton koordinoima Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) kutsuu kaikki kiinnostuneet ruoka-alan toimijat, yritykset, kansalaisjärjestöt sekä paikalliset ruohonjuuritason toimijat tekemään vaikuttavaa yhteistyötä kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi. Nappaa talteen hävikinvähentämisvinkkejä Hävikkifoorumin somesta!
  • Jokavuotinen Hävikkiviikko järjestetään vuosina 2021 ja 2022 viikolla 37 osana Hävikkifoorumi-hanketta.
  • Saa syödä! -sivustolta löydät lisää vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen.