Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Ruoan ympäristövaikutukset

Vastuullinen kuluttaminen

Ruoan merkitys kuluttajan ympäristövaikutuksissa on keskeinen: kuluttamamme ravinto aiheuttaa runsaan kolmanneksen ympäristövaikutuksista. Tästä syystä valinnoillamme on suuri merkitys. Voit helposti vähentää ruoasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia välttämällä ruoan poisheittämistä ja syömällä kohtuullisesti eläinperäisiä ruokia, kuten lihaa.

Ympäristövaikutukset

Ruoan tuottaminen vaikuttaa väistämättä ympäristöön, mutta eri ruoka-aineiden aiheuttamien vaikutusten välillä on suuria eroja. Kasvikunnan tuotteiden tuotanto rasittaa ympäristöä vähemmän kuin eläinperäisten tuotteiden tuotanto. Naudanlihan tuotanto rasittaa puolestaan ympäristöä noin kolminkertaisesti sian ja broilerin tuotantoon nähden, ja moninkertaisesti papuihin, kalaan, ruisleipään sekä kasviksiin ja marjoihin verrattuna.

Ympäristövaikutukset voidaan jakaa eri tekijöihin sen mukaan, miten ne vaikuttavat esimerkiksi ilmastoon tai vesistöihin. Eri raaka-aineiden tuotanto, teollinen käsittely, kuljetukset ja säilytys kaupassa vaikuttavat eri lailla eri tekijöihin. Välillä tietty raaka-aine voi yhden tekijän suhteen rasittaa hyvinkin paljon ympäristöä, mutta toisen suhteen se olla lähes neutraali. Kuluttajan on vaikea arvioida tätä kokonaisuutta.

Toisin kuin monesti luullaan ruokapakkauksilla on kokonaisuudessa vain pieniä ympäristövaikutuksia. Pakkaukset suojaavat tuotteita pilaantumiselta ja näin ruokahävikki voi olla pienempi. Siten ruoan pakkaamisella voi olla positiivisia ympäristövaikutuksia kokonaisuuden kannalta. Myöskään kuljetusten vaikutukset elintarvikkeiden ympäristökuormituksessa eivät ole merkittäviä, sillä pitkät kuljetukset ovat nykyisin tehokkaita.

Kuluttajien valinnat tärkeitä

Yksittäisen kuluttajan ruokavaliossa suuri merkitys ympäristön kannalta on ruokahävikillä ja sillä, kuinka paljon eläinperäisiä tuotteita syödään.

Toistaiseksi ruoka-aineiden ympäristövaikutukset eivät vielä vaikuta merkittävästi siihen, millaisia tuotteita suomalaiset kuluttajat ostoskoriinsa valitsevat. Suurempi merkitys on tuotteen hinnalla, maulla ja alkuerämaalla. Kiinnostus ruoka-aineiden ympäristövaikutuksiin on kuitenkin nousussa. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia ympäristövaikutuksista ja siksi niiden merkityksen uskotaan kasvavan lähitulevaisuudessa yhä enemmän.

Ota ympäristö huomioon ruokavalinnoissasi:

• syö reilusti kasviksia, hedelmiä ja marjoja
• älä heitä ruokaa pois
• osta kasviksia niiden satokausina
• syö kohtuullisesti punaista lihaa
• kokeile kasviproteiineja.

Ympäristöystävälliset ruokavalinnat ovat yhtenäiset terveellisten ruokavalintojen kanssa. Helpoin yksittäinen muutos on lisätä kasvisten, hedelmien ja marjojen syöntiä. Lisäksi kun terveellisten ja ympäristöystävällisten valintojen osuus ruokavaliossa lisääntyy, joitain muuta jää automaattisesti pois. Parhaimmillaan terveelliset valintamme syrjäyttävät vähemmän terveelliset elintarvikkeet ruokavaliostamme.

Terveellisten valintojen tukena voit käyttää esimerkiksi satokausikalenteria, jonka avulla löydät joka kuukausi ruokapöytääsi kauden parhaat kasvikset.

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin