Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Jääkaapilla

Vastuullinen kuluttaminen

Tiedätkö, mitä ero on parasta ennen -merkinnällä ja viimeisellä käyttöpäivällä? Parasta ennen ‑merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi. (Lähde: Evira)

Parasta ennen -merkintää käytetään verrattain hyvin säilyvissä elintarvikkeissa, kuten kahvissa tai jauhoissa. Se liittyy pikemminkin tuotteen laadullisiin ominaisuuksiin, esimerkiksi kahvin maku saattaa väljähtyä parasta ennen -päiväyksen mentyä. Tuote voi kuitenkin olla täysin käyttökelpoinen vielä päiväyksen vanhennuttua, joten siihen ei kannata uskoa sokeasti. Luota mieluummin omaan arvioosi tuotteen käyttökelpoisuudesta. (Lähde: Evira)

Viimeinen käyttöpäivä on merkittävä hyvin nopeasti pilaantuviin elintarvikkeisiin kuten esim. tuoreeseen lihaan ja kalaan, mätiin ja äyriäisiin. Nimensä mukaisesti viimeinen käyttöpäivä on päivä, jolloin elintarvike on tarkoitettu viimeistään käytettäväksi. Toisin kuin parasta ennen -päiväys, viimeinen käyttöpäivä liittyy elintarvikkeen turvallisuuteen.

Oikeanlainen säilytys auttaa aterian tähteitä säilymään käyttökelpoisina. Älä laita kuumia valmistusastioita ruoantähteiden kanssa jääkaappiin, vaan siirrä tähteet erilliseen, kannelliseen astiaan. Siirrä jäähtyneet ruoat nopeasti jääkaappiin.

Jääkaapin lämpötilan tulisi olla +2–+6 Celsiusastetta. Jääkaapin kylmin paikka vaihtelee eri jääkaapeissa. Tavallisissa jääkaapeissa kylmin paikka on kaapin alaosassa ja lämpimin ylähyllyllä. Kertaalleen kypsennetyt ruoat ja itse valmistetun ruoantähteet kannattaa suojata ja säilyttää ylimmällä hyllyllä, jotta niistä ei pääse siirtymään hajua ja makua muihin tuotteisiin.

• Säilytä liha, kala ja kana jääkaapin kylmimmässä osassa. Hedelmät ja vihannekset kannattaa säilyttää erillään vihanneslaatikoissa, jotka ovat yleensä jääkaapin alaosassa.
  • Kaikkein nopeimmin pilaantuvat tuoretuotteet kannattaa asetella jääkaapissa samalle hyllylle silmiesi korkeudelle, jotta ne eivät unohdu kaapin perukoille.

Muista aistinvarainen arviointi. Katso ja nuuhki. Jos ruoka ei näytä tai tuoksu pilaantuneelta, eikä viimeinen käyttöpäivä ole mennyt, kokeile maistaa pieni pala. Uskalla luottaa aisteihisi!

• Älä heitä parasta ennen -päivättyä tuotetta pois ennen kuin olet varmistunut, että se ei ole syöntikunnossa. Muista, että ruoka on useimmiten hyvää syötäväksi parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin. Katso, haistele ja maistele!

Pane pakastin hommiin: Pakasta esimerkiksi paahtoleipä, ja paahda käyttämäsi leipä suoraan pakkasesta leivänpaahtimessa. Pakastin antaa raaka-aineille ja tähteille lisäpäiviä säilymisen kannalta. Muista kuitenkin, että ruoasta häviää kosteutta myös pakastamisen aikana. Vältä kuivahtaneet ruoat ja tyhjennä pakastinta säännöllisesti.

Pidä kuiva-ainekaappi ja jääkaappi hyvässä järjestyksessä. Sijoita aikaisemmin vanhentuvat tuotteet hyllyn etureunaan. Avaa uusi paketti vasta, kun edellinen on tyhjä.

Pyri pitämään inventaariopäivä kerran viikossa, kun suunnittelet ruokalistaa. Käy tuolloin läpi kuiva-ainekaappi, jääkaappi ja pakastin. Suunnittele tulevien päivien ruoat sen mukaan, mitkä tuotteet ovat vanhentumassa ensin.

Ruoan säilyvyyteen vaikuttaa myös raaka-aineiden oikeanlainen käsittely. Käsittele ruoka-aineita aina puhtain käsin. Pidä huoli myös ruoan valmistukseen käytettävien välineiden puhtaudesta.

• Älä laita lusikkaa hillopurkista suuhun ja takaisin purkkiin! Bakteerit tekevät tehtävänsä nopeasti ja lempihillosi saattaa olla jo huomenna pilalla.

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!