Artikkeli

Vastuullinen kuluttaminen: Energiansäästö

Vastuullinen kuluttaminen

Asuminen ja siihen liittyvä energian käyttö muodostaa kotitalouksien hiilijalanjäljestä liki kolmasosan. Siksi asumisen ympäristövaikutusten vähentämisessä olennaista on keskittyä energiansäästöön ja mahdollisuuksien mukaan uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämiseen.

Kotitalouksissa energiaa kuluu eniten kodin ja lämpimän käyttöveden lämmittämiseen, seuraavaksi eniten kodinkoneisiin ja valaistukseen. Suurin säästöpotentiaali on huonetilojen lämmityksessä, oli lämmitysjärjestelmä mikä tahansa.

Asumisen energiaremontti kannattaa

Voit vähentää tehokkaimmin oman asumisesi ilmasto- ja ympäristövaikutuksia tekemällä energiaremontin kotiisi sekä siirtymällä uusiutuvan energian käyttöön. Myös uusi teknologia tuo uusia mahdollisuuksia kulutuksen tarkkailuun ja energiansäästöön. Energian käytön vähentäminen tekee hyvää ympäristölle, mutta myös kukkarolle.

Eettisen kuluttajan vinkkilista energiansäästöön

Asuinhuoneiden lämpötilan säätö, turhien valojen sammuttaminen, viihdelaitteiden valmiustilan kytkeminen pois päältä ja kodinkoneiden järkevä käyttö ovat esimerkkejä siitä, miten pienillä teoilla voidaan säästää energiaa helposti. Lisäksi energiaa ja sitä kautta ympäristöä voidaan säästää esimerkiksi rakennussuunnittelulla ja uusiutuvan energian käytöllä.

Lämmitys

• Huonelämpötilan laskeminen yhdellä asteella säästää viisi prosenttia lämmitysenergiaa.
  • Pattereiden termostaatit kannattaa pitää kunnossa. Saman huoneen patterit tulee säätää samaan lämpötilaan. Jätä pattereiden ympärille ilmankiertotilaa. Jos lämpöä ei joissain huoneissa ole tarpeeksi tai sitä on liikaa, on kiinteistössä suoritettava lämmitysjärjestelmän perussäätö.
  • Tuuleta nopeasti ristivedolla, älä jätä ikkunoita pitkäksi aikaa auki. Säädä talvella raitisilmaventtiilit pienemmälle.
  • Pidä ikkunoiden ja ovien eristeet kunnossa.
  • Lattialämmitys voi aiheuttaa paljon turhaa energiankulutusta. Säästät helposti energia ja rahaa, kun varustat kylpyhuoneen lattialämmityksen hyvällä termostaatilla, ajastat sopivat käyttöajat sekä säädät siihen oikean lämpötilan.
  • Matkojen aikana tai muuten poissa ollessa alenna huonelämpötiloja ja laita ilmanvaihto minimiasentoon.
  • Lämmitä sähkösauna maksimissaan 80 °C, silloin löyly on parhaimmillaan eikä sähköä kulu ylilämmittämiseen. Saunan lämmittäminen 100 °C:een nostaa sähkönkulutusta 20–30 prosenttia. Vähennä saunan ilmanvaihtoa, kun lämmität saunaa. Älä jätä saunaa turhaan päälle. Lämmityskerrat, saunomisen kesto ja saunan lämpötila yhdessä aiheuttavat helposti turhaa energiankulutusta.

Suositellut lämpötilat eri tiloille:

• oleskelutilat 20–22 °C
  • makuuhuoneet 18–20 °C
  • varastotilat 12 °C
  • kellari 5 °C.

Valaistus

• vaihda hehku- ja halogeenilamput ledi- tai energiansäästölamppuihin
  • valaise tarpeen mukaan
  • sammuta valot huoneesta poistuessasi.

Kodinkoneet

• Elektronisten laitteiden valmiustilan sähkön kulutusta voi vähentää sammuttamalla laitteet yöksi.
  • Jos laitteessa ei ole on/off-kytkintä, laite kannattaa kytkeä katkaisimella varustettuun jatkojohtoon ja sammuttaa yöksi ja pidempien poissaolojen ajaksi.
  • Kylmälaitteiden kunnosta kannattaa pitää huolta. Puhdista ja sulata jääkaappi ja pakastin säännöllisesti. Huolehdi kylmälaitteiden ilmankierrosta ja säädä lämpötilat ohjeiden mukaiseksi.
  • Sopiva lämpötila jääkaapissa on + 5 °C ja pakastimessa – 18 °C.
  • Käytä mikroaaltouunia pienten ruoka-annosten lämmittämiseen ja kypsentämiseen.
  • Käytä sähköliettä ja uunia tehokkaasti. Hyödynnä ruoanlaitossa uunin esi- ja jälkilämpö. Pidä liesituuletinta päällä vain tarpeen mukaan.
  • Pese täysiä koneellisia ja käytä pika- ja säästöohjelmia aina kun mahdollista. Pese matalissa lämpötiloissa ja kuivaa pyykki ulkona narulla, jos mahdollista.

Maksimoi energiansäästö

• Käytä lämpöä, sähköä ja vettä säästäen.
  • Käytä uusiutuvia energialähteitä aina kun mahdollista.
  • Kilpailuta sähkön toimittaja.
  • Hyödynnä ilmainen aurinkoenergia – päivänvalo ja -lämpö.
  • Sähköistä kesämökki aurinkopaneeleilla, älä verkkosähköllä.
  • Pidä oleskelutilojen huonelämpötila 20–22 °C.
  • Tarkista ikkunoiden ja ovien tiivisteet.
  • Pidä lämmityslaitteet hyvässä kunnossa, sillä se lisää niiden tehoa.
  • Tee energiaremontti, jos kiinteistön ikä sitä vaatii.
  • Uudisrakentajana satsaa energiaa säästävään talotekniikkaan.
  • Tee energiansäästökatselmus kodissasi.
  • Vaihda lamput, vesihanat ja kodinkoneet energiaa säästäviin malleihin.

Etämittarit motivoivat energiansäästöön

Tiesitkö, että lähes kaikkiin suomalaisiin kotitalouksiin on asennettu älykäs, etäluettava sähkömittari? Etäluettava sähkömittari mahdollistaa energian tehokkaamman käytön uudella tavalla. Mittarin avulla kuluttajan on mahdollista seurata sähkönkulutustaan sähköyhtiönsä verkkosivujen kautta jopa tunnin tarkkuudella, ja siten hallita omaa sähkönkäyttöään entistä paremmin. Lisäksi etäluettavien mittareiden avulla sähköyhtiöt voivat tarjota asiakkailleen uusia palveluita, auttaa energian säästämisessä sekä parantaa asiakaspalveluaan.

Haluatko saada täyden hyödyn etäluettavista mittareista ja niiden mahdollistamista palveluista?

Lue lisää tai ota yhteyttä:
www.kesto.fi/alykaskoti
www.kesto.fi/smartconsumer
energianeuvonta@kesto.fi

Maakunnalliset energianeuvojat antavat maksutta ohjeita kaikissa kodin energian kulutukseen ja -säästöön liittyvissä asioissa. Energian säästöön liittyvien kysymysten lisäksi voi kysyä neuvoja lämmitysjärjestelmän valintaan, vaihtoon, energiatehokkaaseen lämmitykseen, uusiutuvan energian käyttöönottoon ja hyödyntämiseen. Lähimmän energianeuvojan löydät Motivan sivuilta.

Valitsemalla ympäristö- ja energiamerkittyjä tuotteita teet energiankulutuksen kannalta viisaita päätöksiä. Myös kodinkoneiden energiamerkki, tietokoneiden ja elektroniikan Energy Star -merkki sekä rakennusten energiatodistus kertovat energiaa säästävistä vaihtoehdoista.

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin