Artikkeli

Usein kysytyt kysymykset: Ostaminen ja kuluttajansuoja

Usein kysytyt kysymykset

Mies maksaa ostokset

Onko laillista periä 8 vuotta vanhoja laskuja enää? Perintätoimisto lähetti 8 vuoden jälkeen nipun laskuja – ennen tätä ei ole koskaan kuulunut mitään koko asiasta.

Laskut vanhenevat kolmessa vuodessa, jos vanhenemista ei katkaista ennen tätä esimerkiksi maksumuistutuksella. Velkojan on todistettava katkaisseensa vanhentuminen eli jos laskuista ei ole huomautettu 8 vuoteen, ne ovat vanhentuneet ja niitä ei tarvitse maksaa.

Jos maksaa laskun, joka on myöhässä ja muutaman päivän päästä tulee perintäkirje, pitääkö lain mukaan laskun korko kuitenkin maksaa?

Viivästyskoron maksuvelvollisuus alkaa heti eräpäivän jälkeen eli laskulle tulee maksaa viivästyskorkoa laskun maksupäivään saakka. Samoin maksaja on velvollinen maksamaan lain mukaiset perintäkulut, jos on ilmeistä, että perintäkirje on lähtenyt ennen kuin maksu on kirjautunut maksunsaajan tilille.

Ostin netistä yksityiseltä myyjältä lapselleni haalarin, tuote olikin rikki, vaikka piti olla ehjä. Myyjä ei suostu kaupan purkuun, väittää vaan, että minä olen sen rikkonut, vaikka se ei ole vielä edes ollut käytössä – laitoin haalarin suoraan kaappiin säilytykseen odottamaan ensitalvea. Nyt ei vastaa enää viesteihini. Mitä voin tehdä?

Yksityisten väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia. Virhevastuu ei poikkea laeissa merkittävästi toisistaan.

Yksityisten välisen kaupan suurin käytännön ongelma on se, että riitoja ei voi viedä Kuluttajariitalautakunnan ratkaistaviksi, vaan riidat pitää ratkaista käräjäoikeudessa. Siellä oikeudenkäyntikulut ovat helposti tuhansia euroja ja jos jutun häviää, joutuu maksamaan myös vastapuolen kulut. Pienessä riidassa ei yleensä kannatakaan lähteä käräjäoikeuteen: vaikka voittaisikin, voi silti joutua maksamaan omat oikeudenkäyntikulut, jos vastapuolella ei ole varaa maksaa niitä.

Kylpyhuoneremontin hinnaksi sovittiin 3 000 euroa, mutta lasku olikin 3 500 euroa. Pitääkö lasku maksaa?

Jos remonttisopimukseen on hinnaksi on merkitty 3 000 euroa, hinta on sitova. Laskusta pitää maksaa sopimuksen mukainen hinta eli 3 000 euroa eräpäivään mennessä.

Ostin kengät, joissa parin päivän päästä totesin sauman kohdalla virheen. Vein kengät takaisin liikkeeseen saadakseni uudet tilalle, mutta myyjä väitti, että heillä on oikeus korjata virhe. Onko?

On. Kun tuotteessa on virhe, myyjäliikkeellä on oikeus korjata se ennen vaihtoa vastaavaan.

Luonnollisestikin virheen on laadultaan oltava sellainen, että tuotteesta tulee korjauksen jälkeen uudenveroinen. Korjaus on suoritettava viivytyksettä.

Jos korjaus tai tuotteen vaihto ei onnistu voi vaatia hinnanalennusta. Edelleen, jos hinnanalennus ei tule kysymykseen (virhe on niin merkittävä), viimeisenä vaihtoehtona on kaupan purku eli myyjäliikkeen on palautettava kaupasta maksettu summa rahana.

Onko virheellinen ale-tuote tavaramaailman lainsuojaton?

Ei ole. Alennusmyyntien aikaan näkee usein kylttejä ”Ale-tuotteilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta”.

Nämä kyltit ovat kuitenkin harhaanjohtavia ja tarkoittavat vain sitä, ettei tuotteilla ole kaupan normaalisti antamaa virheettömän tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta. Jos sattuu ostamaan virheellisen ale-tuotteen, on se oikeus korjauttaa, vaihtaa tai palauttaa samojen sääntöjen mukaan kuin normaalihintainenkin virheellinen tuote.

Virheettömällä tuotteella ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos siitä ei ole sovittu (kaupassa oleva ilmoitus vaihto- tai palautusoikeudesta sitoo kauppiasta). Vaihto- tai palautusoikeutta ei ole myöskään silloin, jos tuotteen päällyksessä on merkintä, että tämä kappale on alennettu jonkun tietyn vian vuoksi tai nämä tavarat ovat II-laatua ja sen vuoksi edullisia. Asiakas hyväksyy ostaessaan tuotteen silloin sellaisena kuin se on.

Pesukoneemme hajosi ennen kahden vuoden takuun päättymistä ja saimme tilalle uuden koneen. Myös tämä uusi kone meni rikki oltuaan käytössä vajaa kaksi vuotta. Onko meillä oikeus pyytää osittaista hyvitystä korjauksesta myyjältä tai maahantuojalta?

Jos laite vaihdetaan takuun perusteella uuteen, ei vaihto pidennä alkuperäistä takuuta eikä myöskään virhevastuun kestoa. Takuu on siis lakannut olemassa voimassa 2 vuodessa alkuperäisestä kaupasta. Virhevastuulle ei ole määritelty kiinteää kestoa, vaan tavaroiden pitää kestää niiden normaalin käyttöiän. Pesukone on ollu käytössä kaikkiaan vajaat neljä vuotta. Pesukoneiden normaalin käyttöiän voidaan arvioida olevan kolmesta neljään vuotta eli tässä tapauksessa ollaan alueella, jossa olosuhteista riippuen voidaan päätyä joko siihen, että myyjä tai maahantuoja on tai ei ole vastuussa korjauksesta. Yksi arvointiin vaikuttavista tekijöistä on pesukoneen hinta: halvempien koneidn virhevastuun voidaan katsoa kalliimpia koneita lyhyemmän ajan

Apple myöntää matkapuhelimille 12 kk takuun. Mikä on oletettu käyttöikä matkapuhelimille? Matkapuhelinliikkeessä sanottiin että Suomessa heidän on korvattava puhelimeen tulleet viat kahden vuoden ajalta, vaikka takuu aika olisi lyhyempi. Voinko siis viedä puhelimeni takaisin vedoten virheeseen vaikka 12 kuukauden takuuaika olisi mennyt umpeen?

Suomen laissa ei ole virhevastuulle määrätty mitään aikamäärää. Tuotteen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Kuluttajariitalautakunnan käytännössä matkapuhelimen normaaliksi käyttöajaksi katsottu ainakin kolme vuotta eli takuun päättymisen jälkeen voi vedota myyjän virhevastuuseen.

Ostin uuden saunan kiukaan. Kiuas toimi moitteettomasti yli viikon. Sitten kiukaassa alkoi olla ongelmia, eikä se toiminut oikealla tavalla. Oltiin yhteydessä myyjätahoon joka antoi puhelinnumeron edustajaan. Edustaja myönsi kiukaan olevan viallinen, ehdotti että haemme uuden kiukaan vanhan tilalle. Tähän astikaikki OK, mutta kuka velvollinen maksamaan sähkömiehen asennuskulut? Eihän kukaan kiuasta itse kytke!

Jos tavarassa on virhe, myyjä on velvollinen korjaamaan virheen. Myyjän on joko järjestettävä sähkömies kytkemään kiuas tai jos hän ei suostu siihen, korvattava ostajan hankkiman sähkömiehen käytöstä aiheutuneet kulut. Periaatteessammyös edustaja tai muu aiempi myyntiporras on vastuussa virheestä aiheutuneista kustannuksista, mutta koska aiemman myyntiportaan vastuu rajoittuu siihen määrään, minkä hän on itse saanut myyjältä, on erittäin mahdollista, että hän ei enää ole vastuussa kiukaan asennuskuluista.

Puoli vuotta sitten ostamani puhelin on ollut huollossa nyt kolme kertaa. Vika on ollut joka kerralla eri. Voinko vaatia kaupan purkua tai uutta puhelinta?

Kuluttajan ei tarvitse sietää saman puhelimen jatkuvaa korjaamista, vaan hänellä on oikeus purkaa kauppa, jos puhelimeen tulee uusia vikoja tai aiemmat viat uusiutuvat jatkuvasti. Kolme huoltokertaa puolen vuoden aikana on jo selkeästi kaupan purkuperuste ja, jos puhelin tarvitsee sen takuuaikana tai jonkin aikaa takuujan jälkeenkin korjausta, ei kuluttajalla ole velvollisuutta suostua uuteen huoltoon tai edes puhelimen vaihtoon uuteen vastaavaan. Toisaalta, jos kuluttaja on suostunut puhelimen huoltoon lähettämiseen, ei hänellä ole oikeutta purkaa kauppaa, jos huolto onnistuu.

Tilasin verkkokaupasta pyyheliinasarjan. Kuvassa ne olivat kauniimman väriset kuin todellisuudessa. Voinko palauttaa ne? Entä postimaksut?

Etämyynnissä on 14 vuorokauden palautusoikeus riippumatta palautuksen syystä. Ostajan on lähetettävä peruuttamisilmoitus 14 päivän kuluessa tavaran tai tavaraerän vastaanottamisesta – ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi tavaroiden mukana tulleella peruuttamislomakkeella tai sähköpostitse.

Lain mukaan ostaja vastaa palauttamisesta aiheutuneista kuluista, kuten postikuluista. On kuitenkin mahdollista sopia, että myyjä vastaa palautuskuluista ja käytännössä monet verkkokaupat vastaavat palautuskuluista.

Sukulaiselleni tultiin kotiin esittelemään pölynimuria. Myyntimies imuroi koko asunnon ja imuri vaikutti tehokkaalta. Kaupat syntyi. Muutaman päivän päästä melko iäkäs sukulaiseni tuli katumapäälle imurin kalliin hinnan vuoksi. Onko heräteostos vaan maksettava.

Ei ole. Kun joku tulee esittelemään/myymään tuotteitaan kotiin ilman, että ao. henkilö on pyytänyt esittelyä, on kyse kotimyynnistä.

Kotimyynnissä on aina 14 vuorokauden oikeus peruuttaa kauppa ilman erityistä syytä. Peruuttamisilmoitus on tehtävä mieluiten peruuttamislomakkeella tai muulla tavoin kirjallisesti 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Kuluttaja on vastuussa peruuttamiskuluista (esim. postikulut), jollei myyjä ole sitoutunut vastaamaan niistä. Kotimyynnissä myyjän on kuitenkin itse noudettava sopimuksenteon yhteydessä kuluttajalle toimitetut tavarat, joita ei voi palauttaa postitse.

Voiko asiakas palauttaa verkkokaupasta ostamansa lisäravinteet ja muut elintarvikkeiksi luettavat tuotteet avattuaan sinetin ja/ tai otettuaan tuotteen käyttöönsä? Tuotteet ovat virheettömiä.

Kuluttajansuojalain mukainen peruuttamisoikeus ei milloinkaan ole voimassa, kun tavara on otettu käyttöön. Kuluttajalla on oikeus vain tutustua ja kokeilla tavaraa. Kuluttajansuojalain mukaista 14 vuorokauden peruuttamisoikeutta on rajoitettu esimerkiksi silloin kun kaupan kohteena on tavara, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua. Elintarvikkeista vain nopeasti pilaantuneet ovat luonteeltaan tällaisia. Säilykkeet ja esimerkiksi pillereinä myytävät lisäravinteet ovat sellaisia, joita palautusoikeus koskee jos ne ovat vielä myyntikelpoisessa kunnossa. Pakkauksen tai sinetin avaaminen tekee tuotteista myyntikelvottomia, joten niitä ei voi tämän jälkeen enää palauttaa.

Lue lisää ostamisesta ja kuluttajansuojasta

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää