Artikkeli

Maksaminen ja kuitit

Oman talouden hallinta

Kuluttajat maksavat ostoksensa usein joko käteisellä tai pankkikorteilla. Näiden maksutapojen käyttö ei kuitenkaan ole aina itsestäänselvyys, sillä lain mukaan elinkeinonharjoittajalla on oikeus päättää mitkä maksutavat hän hyväksyy.

Liikkeellä ei ole velvollisuutta esimerkiksi hyväksyä käteismaksuja. Jos kaupassa ei kelpaa käteinen, siitä pitää kertoa erikseen sekä markkinoinnissa että liikkeeseen saavuttaessa, jotta asiakkaat voivat huomioida asian ennen liikkeessä asiointia.

Liikkeellä on myös oikeus asettaa rajoituksia käteisen hyväksymiselle. Yritys voi suurten seteleisen lisäksi kieltäytyä ottamasta vastaan yhden tai kahden sentin kolikoita, vaikka ne ovatkin Suomessa laillisia maksuvälineitä. Näistä rajoituksista pitää kuitenkin ilmoittaa liikkeen ulko-ovella selkeästi ja näkyvästi.

Lue lisää maksamisesta ja kuiteista

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!