Artikkeli

Elintarvikemarkkinointi

Ruoka

Elintarvikemarkkinointi on iso bisnes, jota ei turhaan tehdä. Meille markkinoidaan erilaisia ruokia lukuisin eri keinoin: sähköisillä ja painetuilla mainoksilla, pakkauksilla, radiossa ja tv:ssä, mobiiliapplikaatioilla, tarjouksilla sekä tuotesijoittelulla kaupoissa. Kuluttajan kannalta haastavaa on se, että moni mainostettu tuote ei aina ole se paras vaihtoehto.

Aikuisille markkinoidaan tuotteita luonnollisuudella ja terveellisyydellä, kun lapsia houkutellaan tuotteiden pariin tunnetuilla hahmoilla ja tavaroilla. Moni lapsille suunnattu tuote on ravitsemuksellisesti huonompilaatuinen kuin vastaava aikuisille suunnattu tuote. Vanhemmille tulisi antaa rauha päättää ruokaostoksista sen sijaan, että lapset kinuavat hahmojen perässä tiettyjä tuotteita.

Mainonta altistaa lihomiselle

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi on liiallisen energiansaannin ja liikkumattomuuden lisäksi hyvin tunnettu lihomiseen vaikuttava tekijä. Lapsille markkinoidaan erilaisten hahmojen, kylkiäisten ja pelien avulla monenlaisia tuotteita. Vanhemmat saattavat luulla, että ne ovat parempia kuin muut tarjolla olevat tuotteet. Lapsille suunnatut tuotteet sisältävät kuitenkin kovin usein runsaasti energiaa, rasvaa, sokeria ja suolaa. Valikoimista löytyy sokerisia jogurtteja, viilejä ja vanukkaita, sokerisia ja suolaisia muroja, sokerisia ja happamia juomia sekä aterioita, joista saadaan liikaa energiaa ja rasvaa. Juuri tällaisia tuotteita lasten tulisi syödä vähemmän. 

Lapsen elintavoista johtuva lihavuus tai sairaus ei ole lapsen omien valintojen aiheuttamaa, vaan vastuu on niiden, jotka tarjoavat lapselle vääränlaista ruokaa, eivätkä ohjaa liikunnan pariin. Vanhempien omat elintarvikevalinnat ovat ratkaisevia. Lapsi oppii ruokatottumukset jo hyvin varhain ja vanhemmat toimivat tässä mallina. 

Lapsille ja nuorille suunnattujen tuotteiden markkinoinnissa pääasiallisina toimenpiteinä käytetään 

  1. Tuotepakkauksia, jotka tunnettujen piirroshahmojen ja kylkiäislelujen avulla päätyvät ostoskoriin.
  2. Vähäpätöisiä leluja kylkiäisinä.
  3. Tuotekohtaisia internet-sivustoja
  4. Tuotesivuille luotuja sisältöjä, jotka vaativat rekisteröitymisen.
  5. Internet-sivuilta löytyviä perhekerhoja ja musiikkisivustoja, joilla lapsia ja nuoria kiinnostavan oheistoiminnan lisäksi tuotteet ovat tavalla tai toisella läsnä.
  6. Internet-sivuilta ladattavia näytönsäästäjiä ja taustakuvia, jotka pitävät nuoren kiinni tuotemaailmassa.
  7. Tuotesijoittelua eli hittielokuviin ja peleihin sijoitettuja tuotteita.
  8. Juomapulloista löytyviä koodeja, jotka mahdollistavat nettisivuille syötettynä osallistumisen tavara-arvontaan.
  9. Tunnettuja yksilöurheilijoita, urheilujoukkueita ja lasten liikuntatapahtumia, jotka luovat positiivista kuvaa epäterveellisestä tuotteesta yritysten sponsoroinnin myötä.

Lue lisää ruoasta

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää