Kuntavaalit 2021: Ihmisille mahdollisuus kohtuuhintaiseen asumiseen

Osassa Suomea asuminen on kohtuuttoman kallista. Syynä tähän on muun muassa liian vähäinen asuntojen tarjonta. Asumisen kalleus estää omalta osaltaan ihmisiä muuttamasta sinne, missä on tarjolla työtä ja toimeentuloa. Erityisesti ongelma kohdistuu pienipalkkaisiin kuten hoitoalalla työskenteleviin. Väestön ikääntyessä erityisesti hoiva-alan työntekijöiden tarve kasvaa ja asumisen kalleus voi vaikeuttaa osaavan työvoiman saantia.

Kuluttajaliitto: Kuntien tulee tarvittaessa lisätä omistamiensa vuokra- ja asumisoikeusasuntojen tarjontaa merkittävästi. Kunnan tulee harjoittaa myös aktiivista maapolitiikkaa, edistää tonttimaan kaavoitusta asuntotonteiksi ja huolehtia siitä, että asumisen edellyttämää infrastruktuuria rakennetaan riittävän nopeasti.

Takaisin Kuntavaalit-sivulle

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää Kuluttajaliiton jäsenyydestä