Kuluttajaliiton vertailussa selvitettiin, voiko kuluttaja luottaa valmiiksi punnittujen hedelmä- ja vihannestuotteiden painomerkintöihin. Suurin osa (81 %) selvityksessä punnituista tuotteista painoi ilmoitetun verran tai sen yli. Useiden tuotteiden kohdalla erot yksittäisten pakkausten välillä olivat kuitenkin suuria.

Hedelmät ja vihannekset myydään kaupoissa pääsääntöisesti kilohinnan mukaan paikan päällä punnittuna. Niitä voi kuitenkin ostaa myös pakattuina rasioihin tai pusseihin, jolloin paino on valmiiksi merkittynä pakkaukseen.

”Selvityksen perusteella kuluttaja voi ostaa valmiiksi pakattuja hedelmä- ja vihannestuotteita melko huoletta” kuluttajaekonomisti Paula Pessi toteaa. ”Tarkan euron kuluttaja voi kuitenkin hyötyä eri pakkausten vertailusta, sillä yksittäisten pakkausten väliltä löytyi suuriakin painoeroja” Pessi huomauttaa.

Parhaiten ilmoitetun painon kanssa täsmäsivät perunapussit. Eniten poikkeamaa ilmoitetun painon alle oli nektariinirasioissa ja eniten ylimääräistä puolestaan parsakaaleissa sekä jääsalaattipusseissa.

Selvitykseen valittiin 13 valmiissa pakkauksessa myytävää hedelmä- ja vihannestuotetta: luumurasia, nektariinirasia, viinirypälerasia, mandariinipussi, mansikkarasia, pensasmustikkarasia, kirsikkatomaattirasia, jääsalaattipussi, valmiiksi pakattu parsakaali, herkkusienirasia, naposteluporkkanapussi, sipulipussi ja perunapussi. Yhteensä punnittiin 167 tuotetta.

Eniten miinusta
Kaikki nektariinierät yhtä lukuun ottamatta painoivat vähemmän kuin rasiassa ilmoitettiin (500g), enimmillään jopa 65 grammaa vähemmän. Marjojen kohdalla yksittäiset rasiat saattoivat painaa 20-30 grammaa ilmoitettua vähemmän. Kevyen pensasmustikkarasian kohdalla tämä voi olla jo 15 % ilmoitetusta painosta.

Eniten extraa
Jääsalaattipusseissa salaattia löytyi yhtä pussia lukuun ottamatta reilusti yli ilmoitetun, enimmillään jopa tuplasti ilmoitetun painon verran. Näissäkin vaihtelu oli suurta, joten kuluttaja voi hyötyä vertailusta. Myös parsakaaleissa oli usein reilusti ekstraa, enimmillään 67 grammaa (17 % ilmoitetusta).

Eniten vaihtelua
Luumuissa ja nektariineissa painot kevyimmän ja painavimman rasian välillä vaihtelivat yli 100 gramman verran.

Kuluttajan luottotuotteet
Parsakaaleista, naposteluporkkanoista ja perunapusseista yksikään ei alittanut ilmoitettua painoa. Naposteluporkkanoiden kevyinkin pussi painoi 5 g yli ilmoitetun.

Lue koko raportti: www.kuluttajaliitto.fi/hintavertailut

Näin punnitusvertailu tehtiin ja huomioita
Punnitusvertailuun valikoitui 167 tuotetta. Tuotekohtaiset otokset ovat kuitenkin pieniä, eikä niistä voi tehdä yleistäviä johtopäätöksiä. Tuotteet ostettiin seitsemästä eri kokoisesta päivittäistavarakaupasta Helsingistä (K-Citymarket Ruoholahti, Prisma Viikki, K-Supermarket Kamppi, S-Market Ympyrätalo, K-Market Pacius, Alepa Kalasatama ja Lidl Neljäs Linja) viikolla 12. Jokaista tuotetta ostettiin kaksi kappaletta kustakin kaupasta. Yhteensä kutakin tuotetta oli enimmillään 14 pakkausta. Tuotteet poistettiin pakkauksestaan ja punnittiin mittauslainsäädännön vaatimukset täyttävällä varmennetulla vaa’alla 0-3 tunnin kuluessa ostohetkestä.