Tiedote 12.10.2020

Kuluttajaliitto vaatii, että sähkönsiirtoyritysten kohtuuttomat voitot tulee palauttaa kuluttajille. Tulee pikaisesti myös selvittää, voiko yritysten kohtuullista tuottoa tarkastella uudelleen edellisen valvontakauden osalta todellisten kulujen ja menojen valossa.

Ylen tänään aamulla (12.10.2020) julkaisema selvitys toi päivänvaloon energiansiirron rumia epäkohtia, joissa kuluttaja on joutunut maksumieheksi. Sähkön siirtohintojen viime vuosina kiihtynyttä nousua on perusteltu huoltovarmuuden kasvattamisen aiheuttamalla lisäinvestointien tarpeella. Ylen selvitys paljastaa kuitenkin, että myrskyjen varalta tehtävät investoinnit selittävät vain murto-osan viime vuosina nähdyistä siirtohintojen korotuksista.

”Energiaviraston tehtävänä on valvoa sähkönsiirron hinnoittelun luonnollisia monopoleja. Viraston työn tulos ei tällä hetkellä näytä kuluttajan näkökulmasta todellakaan vakuuttavalta”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

”Kohtuuttomat voitot perityistä sähkönsiirtomaksuista tulee hyvittää kuluttajille tavalla tai toisella seuraavalla valvontakaudella”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell vaatii.

Kuluttajaliitto on myös erityisen huolissaan siitä, että valvontakauden aikana toiselle jakelualueelle muuttanut kuluttaja ei tule hyötymään valvontajakson jälkeisistä maksujen hyvityksistä. Tämä epäkohta tulee myös korjata.

Hallituksen esitys sähkön siirtohintojen nousua hillitsevistä toimista tullee eduskunnan käsittelyyn muutaman viikon kuluttua. Kuluttajaliitto odottaa, että nyt valmisteltavana olevassa laissa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan myös sähkönsiirron sallittuun tuottoon liittyvät epäkohdat sekä hintojen jatkuva ja kohtuuton kasvu.

”Kuinka suuret voitot sallimme luonnollisille monopoleille, joiden tuotteista kuluttaja ei käytännössä voi kieltäytyä?” kysyy pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Lisätietoja: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell