Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ovat kansainvälisenä ilmastoviikkona kantaneet erittäin aiheellista huolta ilmastonmuutoksen riistäytymisestä käsistä. Vaatimuksia on kohdistettu erityisesti poliittisiin päättäjiin. Kuluttajaliitto haluaa muistuttaa, että ilmastonmuutoksen hidastaminen on mahdollista myös kuluttajien käyttäytymistä ohjailemalla.

Tunnetusti verotuksen kautta voidaan ohjata ihmisten valintoja, mutta kevyemmilläkin keinoille, kuten
hienovaraisella tuuppaamisella voidaan vaikuttaa kuluttajien päätöksiin.

”Jos haluamme esimerkiksi, että kuluttajat ostavat vähemmän punaista lihaa, voimme vaikuttaa sen
kysyntää sillä, miten sijoittelemme sen kaupassa tai kuinka houkuttelevasti tarjoamme vaihtoehtoisesti
kasviproteiineja”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. Tiedämme myös, että esimerkin näyttäminen on tehokas tapa vaikuttaa kuluttajiin. Mikäli vaikkapa tasavallan presidentti tai jotkut muut tunnetut ja arvostetut henkilöt muuttavat omaa elämäntapaansa ja kertovat siitä avoimesti, on sillä vaikutusta monien käytökseen.

Kuluttajien syyllistäminen lähinnä synnyttää vastareaktion ja poliittisia liikkeitä, jotka omaksuvat
vastakkaisen ideologian kapinoidakseen syyllistämistä vastaan. ”Meidän tulisikin viimeistään nyt ottaa
käyttöön ne opit, joita ihmisten valintoja tutkimalla on saatu, ja auttaa laajoja kuluttajapiirejä niitä
hyödyntämällä kohti kestäviä valintoja”, ajatushautomo Tänkin tutkija ja toiminnanjohtaja Markus Kanerva muistuttaa.

Lisätietoja:

Juha Beurling-Pomoell