Näin tunnistat huijauksen

Viestintävirasto on julkaisussaan Näin meitä huijataan (2017) antanut ohjeistuksen aidon verkkopankkisivun tunnistamiseksi.

Kampanjan yhteistyökumppanit ovat antaneet ohjeistuksia siitä, miten voit tunnistaa huijauksen:

Tunnistatko tilausansan? (Euroopan Kuluttajakeskus)

Näin vältät tilausansan – ohjeita kuluttajille (Euroopan Kuluttajakeskus)

Vältä huijaukset ja tietojenkalastelu (Viestintävirasto)

Opi tunnistamaan tilausansa! -video (Euroopan kuluttajakeskus)

Huijausviestejä lähetetään myös kauppojen nimissä

Kaupan tuotemerkkejä tai yritysten nimiä saatetaan käyttää väärin. Viestejä voidaan lähettää tunnettujen yritysten nimissä tai liittää tuotemerkki asiattomiin yhteyksiin. Tarkoituksena voi olla esimerkiksi kerätä erilaisten kyselyjen tai osallistumispyyntöjen avulla osallistujan luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin.

Ennen kuin reagoit saamaasi viestiin, pohdi esimerkiksi seuraavia asioita: kuulostaako tarjous liian hyvältä? Onko viestin kirjoitusasu ja kielioppi asiallinen? Onko viestin sisältö jotenkin muuten epäilyttävä? Kauppa ei lähetä sähköposteja, jossa kysellään salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetään rahaa.

Jos epäilyttävässä sähköpostiviestissä on linkki, tarkasta, mihin internetosoitteeseen linkki viittaa viemällä hiiren osoitin linkin päälle – älä klikkaa linkkiä. Jos linkin takana oleva verkkotunnus ei liity viestin lähettäneeseen tahoon, on kyseessä luultavasti tietojenkalastelutarkoituksessa lähetetty huijausviesti.

Lisätietoa myös kauppojen omilta verkkosivuilta, katso esimerkiksi:

Huijausviestejä S-ryhmän tuotemerkkien nimissä

Varoitus huijauskilpailuista – K-kauppa

Liikkeellä Gigantin nimissä lähetettyjä huijausviestejä – näin tunnistat huijausviestin

Huijatuksi tulleen Elinan tarina ja esimerkkitapaus nettiromanssihuijauksesta (Kuluttajaliitto)

Ongelmia tuotteen palautuksen kanssa? Kaipaatko lakimiehen apua?

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!