Hyvän mielen joulu syntyy harkituista valinnoista. Vastuullisemman joulun eteen ei tarvitse nähdä suurta vaivaa – tarvitaan vain hieman harkintaa. Kuluttajaliitto kokosi vinkkejä joulunviettoon, joka on keveämpi ympäristölle ja kukkarolle!

• Ruuan määrä olisi syytä arvioida oikein, jotta vältetään turhaa ruokahävikkiä. Kaikkia ruokalajeja ei tarvitse valmistaa koko henkilömäärälle. Mieti, jääkö jotain tiettyä ruokaa syömättä vuosittain. Selvitä myös ruoka-aineiden oikeat säilytysolosuhteet.
  • Huomioi, että liharuuat ja juustot jättävät jälkeensä ison hiilijalanjäljen. Suosi myös kasvisruokia. Joulupuuron voi esimerkiksi tehdä riisin sijaan kotimaisesta ohrasta, jonka viljely kuluttaa luonnonvaroja huomattavasti vähemmän.
  • Valitse joulupöytään vain sellaisia kalalajeja, jotka ovat vielä kestävillä kannoilla. Vastuullinen kalamenu sisältää esimerkiksi silliä, silakkaa ja särkeä. Uhanalaiset lajit, kuten ankerias, tulee jättää joulupöydän ulkopuolelle. Graavilohen voi kokeilla korvata porkkanasta valmistetulla ”porkkalalla”.
  • Kasvispainotteinen joulupöytä säästää myös sähköä. Kinkku viihtyy uunissa pitkään, kun taas kasvisherkut valmistuvat nopeammin. Hyödynnä ruuanlaitossa myös uunin jälkilämpö.
  • Ajasta ulkona olevat jouluvalot, jotta ne eivät pala turhaan vuorokauden ympäri.
  • Kun talossa on monia ihmisiä ja uunia käytetään tiuhaan, kodin lämpötilaa voi säätää pienemmälle. Tämä on parempi vaihtoehto kuin jatkuva tuulettaminen ikkunoita avaamalla.
  • Vältä turhaa autoilua myös jouluna ja reippaile lyhyemmät siirtymiset kävellen.
  • Panosta lahjoissa tavaroiden sijaan palveluihin ja aineettomiin lahjoihin. Miellyttäisikö lahjansaajaa esimerkiksi lahjakortti äänikirjapalveluun tai virtuaaliseen liikuntatuokioon? Lapsiperheelle voi tarjota lastenhoitoapua tai lahjoittaa joulumieltä johonkin hyväntekeväisyyteen. Netistä löytyy paljon uusia ideoita!
  • Jos haluat antaa lahjaksi jotain konkreettista, valitse uuden sijaan itse tehty, myyjäisistä ostettu toisen tekemä tai kierrätetty vaihtoehto. Jos haluat ostaa jotain uutta etkä tiedä, mitä lahjan saaja tarvitsisi, soita rohkeasti ja kysyy suoraan mille olisi tarvetta. Näin vältät pahimmat hutiostokset.
  • Joulun aikaan jätettä syntyy normaaliarkea enemmän. Jätteiden oikea lajittelu on silloin siis erityisen tärkeää. Lahjapaperit, lahjanarut sekä tiiviiseen rasiaan pakattu kinkunrasva kuuluvat sekajätteeseen, alumiinivuoat ja kynttilöiden metallikuoret metallinkeräykseen.
  • Ympäri Suomea löytyy myös kinkunrasvan kierrätyspisteitä, jolloin paistinrasvat voi halutessaan pelastaa vielä hyötykäyttöön ja autojen biopolttoaineeksi.
  • Muoviset pakkausmateriaalit, kuten joulukalenterien ja konvehtirasioiden muoviosat voi laittaa myös muovipakkauskeräykseen.

Turvallista, vastuullista ja iloista joulua!

Tiesitkö?

Kuluttajaliiton koordinoimassa Hävikkifoorumissa luodaan uutta tietoa ja ratkaisuja sekä viestitään kotitalouksien hävikin vähentämiseksi. Seuraamalla hanketta saat vinkkejä kestävämpään arkeen.