Kyllä, kampanjoimme Suomeen lisää sääntelyä, mutta miksi? Siksi, koska kukaan tuskin haluaa ostopäätöksillään tietoisesti tukea vastuutonta yritystoimintaa.

Kampanjamme #ykkösketjuun on kansalaisten, kansalaisjärjestöjen, yritysten ja ammattiyhdistysliikkeen yhteinen kampanja, jota koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch. Meitä on nyt mukana yhteisen asian puolesta jo yli 110 tahoa, mahtavaa! Kuluttajaliitto on yksi mukana olevista järjestöistä.

Kampanjan myötä toivomme Suomeen sitovan lain yritysten ihmisoikeusvastuusta, joka velvoittaa yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa sekä vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu huolellisuusvelvoitteeseen (human rights due diligence), joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa.

Vaikka kyseessä on yrityksiin vaikuttava laki, koskettaa se myös kuluttajia. Kuluttajaliitto haluaa, että kuluttajat voivat luottaa siihen, että ostettujen tuotteiden taustalla ei ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Vastuu kuluttamisen eettisyydestä ei voi olla vain kuluttajalla.

Liity siis sinäkin mukaan #ykkösketjuun ja allekirjoita vetoomus www.ykkosketjuun.fi -sivuilla. Kannattaa myös kurkata sivuilta ketkä kansanedustajista on lähtenyt mukaan!

Juha Beurling-Pomoell

PÄÄSIHTEERI