Ilmaisia lahjakortteja, kallis puhelin eurolla, kaukaisen sukulaisen iso perintö tai odottamaton rahakas lottopotti. Kuulostaako tutulta? Kuluttajahuijaukset ovat yleistyneet huomattavasti ja moni meistä on saanut edellä lueteltuja huijausviestejä sähköpostitse, tekstiviestitse tai törmännyt niihin nettisivuilla surfatessa.

Juhlimme eilen, torstaina, 15.3. Kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää. Jotta juhlinnat saatiin kunnolla käyntiin, starttasimme kuluttajien oikeuksien kunniaksi kuluttajahuijauksiin liittyvän kampanjan Kaupan liiton, Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Poliisin, Tullin, Tukesin, Viestintäviraston ja Euroopan kuluttajaneuvonnan kanssa.

Huijausten laatu on huomattavasti parantunut, minkä vuosi huijauksia on entistä vaikeampi tunnistaa. Huijausyrityksen kohteeksi voi joutua missä vain, esimerkiksi verkossa, sähköpostissa tai mobiililaitetta käyttäessä. Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikkana on ollut internet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai puolestaan viime vuonna 1453 ilmoitusta kuluttajilta huijauksiin ja tilausansoihin liittyen. Kyberturvallisuuskeskus puolestaan sai vuoden 2017 aikana viikottain ilmoituksia tilausansoista. Huijaukset ovat siis yleistyneet ja niiden laatu on parantunut.

Kampanjan myötä muistutamme, että huijaus voi sattua ja kohdistua kehen tahansa, joten jokaisen kuluttajataidot ja -osaaminen tulee olla tarvittavalla tasolla huijausten tunnistamiseksi ja välttämiseksi. Olemme kampanjan tiimoilta keränneet monipuolista tietoa huijauksista, niiden tunnistamisesta sekä erilaisista huijaustyypeistä huijausinfo.fi -sivustolle.

Toivomme, että kampanja antaa kuluttajille lisää tietoa huijauksista ja tuo samalla eväitä huijauksien huomaamiseen sekä vinkkejä huijauksista selviytymiseen. Kannustamme lämpimästi ottamaan yhteyttä viranomaisiin huijauksen tapahtuessa. On hyvä muistaa, että ei ole mitään syytä hävetä, jos joutuu huijatuksi, sillä apua ja tukea on saatavilla sitä pyytäville.

Kuluttajaliitto järjestää vuoden aikana useita Kuluttaja-akatemian tilaisuuksia, joissa voit kasvattaa kuluttajaosaamistasi. Lakimiehemme Ilkka Salminen ja muut asiantuntijamme pitävät kuluttajahuijauksiin liittyviä luentoja, jotka ovat avoimia ja maksuttomia kaikille. Tule paikan päälle kuulemaan lisää huijauksista ja saat samalla käytännönläheisiä neuvoja kuinka toimia, jos huijaus osuu omalle kohdalle.

Seuraa myös Twitterissä @Huijausinfo-kanavaa, johon päivitämme ajankohtaista tietoa liikkeellä olevista huijauksista.

Osallistu keskusteluun #varohuijareitaverkossa #huijausinfo

www.huijausinfo.fi