Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry: Kuluttajille selkeät käyttöohjeet ja riittävät tiedot älylaitteiden tietoturvasta

Tiedote 14.11.2019

Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry vaatii tuotteiden valmistajille lisää vastuuta verkkoon kytkettyjen laitteiden riittävästä tietoturvasta ja yksityisyydensuojasta.

Älylaitteiden turvallisuudesta on uutisoitu viime aikoina. Esimerkiksi verkkoon kytketyt älylaitteet ovat kuunnelleet käyttäjiään ja tallentaneet äänitiedostoja. Laitteiden tallentamien äänitiedostojen käyttö on tullut käyttäjille usein yllätyksenä.

Moni kuluttaja on jo tietoinen siitä, että verkkoon kytketty laite saattaa tallentaa tietoa. Käyttöehdoissa ei kuitenkaan aina ole selkeää mainintaa siitä, että äänitallenteita oikeasti kuunnellaan ja joskus myös yrityksen ulkopuolisten osapuolien toimesta. On paljastunut, että esimerkiksi Googlen ja Amazonin kaltaisten teknologiajättien työntekijät ovat järjestelmällisesti kuunnelleet äänitallenteita.

”Kuluttajalle tulee antaa valmistajan taholta antaa riittävät tiedot myös siitä, miten tallennettuja tietoja käsitellään”, kertoo Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Juha Hyvönen.

Kuluttajalla on aina oikeus pyytää saada itselleen nähtäväksi, mitä tietoja hänestä on yritysten henkilörekistereihin tallennettu.

Laitteen valmistajan vastuulla olisi riittävän selkeästi informoida, että käyttäjän puhetta ja viestintää laitteen välityksellä voidaan tallentaa ja mahdollisesti kuunnella. Käyttöehtojen, -ohjeiden sekä käyttöliittymien tulee olla selkeitä, helppolukuisia ja yksiselitteisiä.

”Kuluttajan tulee ilman kohtuutonta vaivaa ymmärtää ohjeet säätääkseen yksityisasetuksia haluamallaan tavalla”, Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry:n puheenjohtaja Juha Hyvönen toteaa.

Viime vuonna voimaan astuneen EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan käyttäjältä on hankittava suostumus tietojen keräämiseen ymmärrettävällä tavalla. Ohjeissa olisi hyvä käyttää helppolukuisia symboleja ja selkokielisiä ohjeita, jotta kaikki kuluttajat ymmärtävät vaivatta, mistä asiassa oikein on kyse.

Avoin ja maksuton luento Oulun kirjastolla 18.11.2019: Kuluttaja digimaailmassa

Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry:n luennolla kuullaan, mitä uusia taitoja kuluttaja tarvitsee digitalisoituvassa maailmassa ja miten niitä voi hyödyntää arjessa. Luennolla paneudutaan muun muassa arjen asioiden hoitamiseen internetin avulla, maksamisen eri tapoihin, hyödyllisiin sovelluksiin sekä turvalliseen asiointiin.

Luento järjestetään Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa maanantaina 18.11.2019 klo 17.00–19.00. Luennoitsijana toimii Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry:n kouluttaja Mirkku Valkola.

Medialla on mahdollisuus haastatella myös paikalla olevaa Kuluttajaliiton kuluttajaekonomistia, varapääsihteeriä Paula Pessiä.

Lisätietoja luennosta Kuluttajaliiton verkkosivuilla.