MyFoods-hakupalvelu on Kuluttajaliiton tuottama ja ylläpitämä jäsenetu, joka tuo Suomessa myytävien elintarvikkeiden tuotetiedot helposti saataville. MyFoods soveltuu erityisesti tilanteisiin, joissa tietoa tarvitaan esimerkiksi erikoisruokavalioon soveltuvien tuotteiden löytämiseksi tai tuotteiden allergeenitietojen tarkistamiseksi. MyFoods-hakupalvelusta on nyt kesäkuun alussa julkaistu ensimmäinen kokeiluversio, josta saadun käyttäjäpalautteen perusteella palvelua kehitetään edelleen. MyFoods on Kuluttajaliiton jäsenetu, jonka saa käyttöön liittymällä liiton jäseneksi.

MyFoods-sovelluksen alullepanijana ja kehittäjänä toimi Helsingin yliopiston dosentti Tommi Sulander. Hän on toiminut pitkään ihmisten elintapoihin ja hyvinvointiin liittyvän tutkimuksen teon parissa. Joitakin vuosia sitten Tommin perheessä kokeiltiin erikoisruokavaliota, minkä vuoksi elintarvikkeiden ainesosien ja ravintoarvojen tarkastelu tuli entistä ajankohtaisemmaksi.

Ruokakaupassa elintarvikepakkausten tekstien lukeminen kävi kuitenkin työlääksi pienten tekstien ja myös osaltaan vaikeaselkoisuuden takia. Sulander alkoi miettiä helpompaa keinoa löytää erikoisruokavalioon sopivia tuotteita. Alkoi pohdinta, mitä tietoja pakkausten viivakoodien takana oikein onkaan. Tommi Sulander otti yhteyttä elintarvikealalla työskentelevään tuttavaansa kysyäkseen tästä. Selvisi, että lähes kaikkien elintarviketuotteiden ainesosat ja ravintoarvot sekä niihin liittyvät viivakoodit ovat koodattuna isoon GS1-yrityksen hallinnoimaan Synkka-tietokannan dataan. Tästä alkoi suunnittelu ja neuvottelut eri toimijoiden kanssa, miten datan voisi saada käyttöön. Data oli tarkoitettu kaupan sekä hotelli- ja ravintola-alan toimijoiden käyttöön, eikä sitä luovutettu kolmansille osapuolille.

Sulander ei kuitenkaan luovuttanut ja siinä vaiheessa, kun sovelluksen perusperiaate oli kehitetty, hän otti yhteyttä Kuluttajaliittoon mahdollisen yhteistyön aloittamiseksi. Tästä alkoi yhteinen tie sovelluksen toteuttamiseksi käytännössä.

Onneksi Synkka-data avattiin avoimeksi kolmansille osapuolille muutama vuosi sitten ja sittemmin Kuluttajaliitto yhteistyössä Sulanderin kanssa rakensi MyFoods version 1.0, joka on nyt avoinna kaikille Kuluttajaliiton jäsenille.

Kuluttajaliiton jäsen – ole hyvä, MyFoods-hakupalvelu on nyt käytössäsi! Kirjaudu sisään: myfoods.fi