Viisi vuotta vanha astianpesukone hajoaa. Kone on toki ollut lapsiperheessä kovalla käytöllä, mutta silti se harmittaa. Korjaaminen on kalliimpaa kuin uuden ostaminen. Uuden hankintaan houkutellaan merkkihuollon toimesta antamalla alennuskoodi ostokseen. Lapsen matkapuhelinta ei enää saa päivitettyä ja sinänsä vielä ihan käyttökelpoinen kapistus täytyy vaihtaa uuteen. Kuulostaako tutulta? 

Monet kulutustavarat hajoavat ennenaikaisesti tai niiden käyttöikä jää suunniteltua lyhyemmäksi. Kuluttajaliiton selvityksen mukaan vain 8 % kuluttajista on sitä mieltä, että uudet käyttötavarat, kuten pienelektroniikka ja kodinkoneet ovat yleensä kestäviä. 

Jopa 78 % kuluttajista taas on sitä mieltä, että käyttötavarat eivät ole helposti korjattavissa. Tuotteet on voitu suunnitella siten, että korjaaminen on vaikeaa tai varaosia ei ole saatavilla, korjauspalvelut voivat olla kiven alla löytää tai niiden hinta nousee niin korkeaksi, ettei korjaaminen kannata. Meille myös luodaan mielikuvaa siitä, että esimerkiksi puhelin on syytä uusia aina, kun uusi malli ilmestyy. Erityisesti lapset ja nuoret voivat olla alttiita tällaiselle mielikuvamarkkinoinnille. 

Tavaroiden tulisi kestää käytössä nykyistä kauemmin. Sitten kun jotain hajoaa, tulisi korjaamisen olla helppoa ja kohtuuhintaista.

Kulutustuotteiden elinkaaren ympäristövaikutuksista valtaosa syntyy niiden suunnittelu- ja valmistusvaiheessa. Siksi olisi tärkeää ohjata tuotesuunnittelua nykyistä kestävämpään suuntaan. Tavaroiden tulisi kestää käytössä nykyistä kauemmin. Sitten kun jotain hajoaa, tulisi korjaamisen olla helppoa ja kohtuuhintaista. Samaan aikaan tarvitaan asennemuutosta: uusi ei aina ole kauneinta ja parasta. 

Kuluttajan on kuitenkin vaikea erottaa kestäviä tuotteita muiden joukosta. Siksi me tarvitsemme lisätietoa tuotteiden kestävyysominaisuuksista ja korjausmahdollisuuksista. Vain oikean tiedon pohjalta voimme tehdä harkittuja, perusteltuja ostopäätöksiä ja valintoja. Moni voisi olla valmis maksamaan jopa hieman enemmän, mikäli voisi olla varma, että tuote kestää käyttöä keskivertoa kauemmin tai on korjattavissa kätevästi. Korjauspalveluiden käyttöä voitaisiin tukea yhteiskunnan toimesta esimerkiksi monista keski-Euroopan maista tutuilla etuseteleillä tai kotitalousvähennyksen tyyppisellä verovähennyksellä korjauspalveluiden käyttöön.  

Kestävyyden ja korjattavuuden edistäminen on hyväksi paitsi ympäristölle, myös kuluttajan lompakolle! Vaaditaan siis yhdessä päättäjiltä kestävyystekoja ja muistetaan olla myös itse osa muutosta hyödyntämällä korjauspalveluita aina, kun se on mahdollista.

Juuri lukemasi teksti oli yksi Kuluttajaliiton vaalitavoitteista. Tutustu kaikkiin tavoitteisiimme seuraavalle hallituskaudelle.

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Tiina Vyyryläinen

VAIKUTTAMISTYÖN PÄÄLLIKKÖ